تلفن: 66570947

.

مقالات

درمان اختلالات یادگیری (LD)


نوروفیدبک و درمان اختلال یادگیری کودک
اختلال یادگیری (LD) ماهیتی غیر یکنواخت دارد که این عدم یکنواختی در الگوهای تحصیلی، قوت و ضعف پردازش اطلاعات منعکس می­شود. کودکان دارای مشکلات یادگیری سطوح بالایی از نسبت فعالیت­های امواج آلفا و بتا را از خود نشان می­دهند که به پیشرفت فعالیت­های ذهنی صدمه می­زند.
بررسی‌ها نشان داده است که اثربخشی درمان با نوروفیدبک بر اختلالات یادگیری باعث بهبود عملکرد یادگیری در افراد می‌شود و اثربخشی آن تا یک سال بعد از درمان همچنان پا برجا خواهد بود. از طریق الکتروآنسفالوگرافی امواج مغزی را دریافت می‌کنند و مشکلات یادگیری را شناسایی می‌کنند.
نوروفیدبک به کاهش نسبت آلفا و تتا کمک کرده و سبب بهبود مهارت های خواندن، نوشتن و ریاضیات می­شود. بررسی بیشتر زوایای روش نوروفیدبک که از روش های درمانی جدید می­باشد، می­تواند به پیشرفت و به کار­گیری موثرتر آن در اختلال یادگیری منجر شود.
نوروفیدبک درمانی تاثیر گذار برای کودکانی می باشد که از مشکل یادگیری رنج می برند. تمرینات یادگیری برای کودکانی که از این مشکل به شکل جدی رنج می برد بسیار مفید واقع شده و باعث نمایانگر شدن تغییرات در فرد می گردد.

 

روش ادراکی حرکتی در درمان اختلالات یادگیری
در این روش تلاش می‌شود موقعیت‌هایی برای شخص فراهم شود تا بتواند اطلاعات را از محیط دریافت کند، به همدیگر ربط دهد و آن‌ها را کشف کند. بازی‌هایی برای آموزش حرکت، تمرینات روی تخته سیاه برای هماهنگی حرکت و ادراک دیداری و حل معما در این روش استفاده می‌شود.

دارو درمانی اختلالات یادگیری
با وجود اینکه درباره تاثیرات دارو درمانی روی دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری مطالعات اندکی انجام گرفته است، برخی از درمانگران معتقدند باید برای این افراد دست کم به طور آزمایشی دارو تجویز کرد. «مگا ویتامین درمانی» اولین بار توسط کوت برای درمان اختلالات یادگیری پیشنهاد شد که به استفاده از ویتامین‌ها تا حداکثر یک هزار برابر میزان مورد نیاز بدن گفته می‌شود
بازی‌ درمانی
بازی درمانی نیز یکی از روش‌های مفید برای کار با کودکان است، ترکیب بازی به همراه آموزش می‌تواند اثر بخشی درمان را بالا ببرد. بازی‌هایی همچون دومینوی رابطه ـ چی گمشده و بازی‌های رایانه‌ای از جمله این بازی‌ها هستند.
کاردرمانی
یکی از راه های موثر در درمان کودکان مبتلا به اختلال یادگیری، کاردرمانی می باشد. کودکان دچار اختلالات یادگیری در زمینه ادراکات مهارت های حرکتی ، ارتباط  و راهبردهای حافظه ای مشکل دارند . مرور ذهنی را بدرستی انجام نمی دهندو در سازماندهی و حافظه کوتاه مدت با ضعف مواجه هستند . به طور کلی کودکان با اختلال یادگیری در کاردرمانی از لحاظ:
· ادراکات بینایی
· ادراکات شنیداری
· هماهنگی ها (coordination)
· غلبه طرفی
· مفاهیم ذهنی و شناختی
· توانایی های درکی- حرکتی
· یکپارچگی حسی(SI)
روش شناختی و رفتاری در درمان اختلالات یادگیری
در روش شناختی رفتاری با کار بر روی باور‌ها و رفتار‌ها تغییرات را در شخص ایجاد می‌کنند. برای کودکان روش‌ها می‌تواند به شکلی متفاوت انجام شود:
_آموزش کارکردهای اجرایی حافظه فعال و بازداری پاسخ
_خودارزیابی آموزش راهبردهای خود نظم دهی
_آموزش مبتنی بر هوش‌های چندگانه گاردنر
_خودآموزی
_خود نظارتی

_بازآموزی اسنادی


.
کلینیک تخصصی توانبخشی کودکان توانش با دارا بودن کادر متخصص از جمله روانشناس با تخصص عصب‌شناسی نوروتراپیست، گفتاردرمانگر ، متخصص کاردرمانی روان‌سنج با همراهی مستمر با کودک دارای اختلال یادگیری(Learning disability) تمرینات هیجانی ، حرکتی و گفتاری برای این کودکان (LD) در نظر می گیرد که تاثیر بسیار زیادی در درمان اختلال یادگیری دارد.

 

فرآیند تشخیص اختلالات یادگیری (LD)

در کلینیک توانبخشی توانش متخصصان درمان اختلالات یادگیری با انجام مصاحبه با والدین و ارزیابی کودکان  پیشینه كاوی، مشاهده ی بالینی، آزمون های غیررسمی، آزمون های میزان شده ی رسمی و تفسیر نمرات آزمون به بررسی کودک دارای اختلال یادگیری (Learning disability) می پردازند. از مهمترین ویژگی هایی که به آن توجه می شود عبارتند از :
-         مشکلات و نا آرامی در گوش دادن
-         مشکلات در خواندن و نوشتن
-         عدم توانایی درک ریاضیات
-         عدم توانایی در استدلال
مشاهدات بالینی نشان می دهد برخی از کودکانی که دچار اختلال یادگیری هستند معمولا واکنش های زیر را از خود بروز می دهند:
تحمل کم : این کودکان در مقابل عدم موفقیت در مسائل مختلف کم تحمل هستند و توانایی کنترل خود را به ندرت به دست می آورند.
اضطراب و استرس:  یکی از دلایل استرس و اضطراب در کودکان را عدم توانایی آنها در یادگیری مناسب می دانند. این کودکان در زمان رو به رو شدن با وضعیتی که نیاز به یادگیری دارد واکنشهای اضطرابی از خود بروز می دهند.
وابستگی به والدین: کودکانی که یادگیری پایینی دارند به والدین خود و یا دیگران علائم وابستگی نشان می دهند. این کودکان به دلایل مختلفی همچون مخفی کردن عدم توانایی به افراد حامی خود رو می آورند.
پرخاشگری : یکی از شایع ترین واکنش های کودک در مقابل عدم یادگیری را پرخاشگری و عصبانیت در کودک می داند .
کلینیک تخصصی توانبخشی کودکان توانش با دارا بودن کادر متخصص از جمله روانشناس با تخصص عصب‌شناسی نوروتراپیست، گفتاردرمانگر ، متخصص کاردرمانی روان‌سنج با همراهی مستمر با کودک دارای اختلال یادگیری(Learning disability) تمرینات هیجانی ، حرکتی و گفتاری برای این کودکان (LD) در نظر می گیرد که تاثیر بسیار زیادی در درمان اختلال یادگیری دارد.

 

شایع‌ترین اختلالات یادگیری (LD)

اختلال در خواندن /نارساخوانی (Dyslexia) یکی از انواع اختلال یادگیری است که در آن، کودک در خواندن، تلفظ و یادآوری کلمات با مشکل مواجه است. اختلال خواندن یا دیسلکسیایا خوانش پریشی یک اختلال یادگیری است که به دلیل ناتوانی در تشخیص صداها و و مرتبط کردن حروف و لغات در برخی کودکان به وجود می‌آید و آنها را در مدرسه دچار مشکل می‌کند. این کودکان بینایی و شنوایی و همچنین هوش طبیعی دارند.


 اختلال ریاضی (Dyscalculia):

این اختلال یادگیری مربوط به یادگیری مفاهیم ریاضی است و باعث بروز مشکل در حل مسائل ساده ریاضی و اتفاقات و حوادث متوالی است. برای کودکان مبتلا به اختلال ریاضی در درک نمادهای ریاضی ، سازماندهی یا به خاطر آوردن شماره ها ، بیان زمان و شمردن دچار مشکل می باشد. به طور کلی چهار گروه مهارتی در اختلال یادگیری ریاضی مختل می‌شوند که عبارتند از:

مهارت‌های مربوط به زبان (مانند فهمیدن مفاهیم و اصطلاحات ریاضی و نام بردن آن)

مهارت‌های مربوط به ادراک (مانند شناخت و خواندن نشانه‌های عددی، حسابی و گروه بندی اعداد)

مهارت‌های مربوط به ریاضی (مانند انجام عملیات‌های ریاضی، شمارش اعداد و جدول ضرب)

مهارت‌های توجه (مانند نوشتن صحیح اعداد و به خاطر داشتن اعداد انتقال داده)

 


 اختلال در نوشتن (Dysgraphia): یکی دیگر از اختلالات یادگیری مربوط به نوشتن می‌باشد که مشکلات نگارش، املا و دست‌خط بد را به دنبال دارد. فرد مبتلا به دیسگرافيا در نوشتن بصورت خوانا ، فاصله گذاشتن بین کلمات به طور مناسب ، هجی کردن ، نوشتن و فکر کردن بطور همزمان ، یا برنامه ریزی فضایی بر روی کاغذ دچار مشکل می  باشد. به طور خاص ، این شرایط روی دست خط و سایر مهارت های حرکتی ریز تاثیر می گذارد.

کلینیک تخصصی توانبخشی توانش با ارزیابی دقیق کودکان علت اصلی بروز اختلالات یادگیری کودک  را مشخص می  نماید. اگرچه اختلالات یادگیری برای کودک و پدر و مادر و ناامید کننده است نباید کاری کنید که کودک شما اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. زیرا کلینیک تخصصصی توانش در این زمینه سالها به فعالیت و درمان کودکان دارای اختلال یادگیری پرداخته و در این زمینه کمک  شایانی به خانواده ها نموده است .

 

اختلال یادگیری (Learning disability- LD)

 

مفهوم اختلال یادگیری(LD)، شامل اختلال های یادگیری و شناختی می شود که در فرد درونی هستند و بر درس ها و عملکردها تاثیر می گذارند.
. اختلالات یادگیری(LD)  مشکلات پردازشی در حوزه مغز و اعصاب هستند.این مشکلات پردازشی می‌توانند در مهارت و توانایی‌های یادگیری فرد مانند خواندن، نوشتن و ریاضیات اختلال ایجاد کنند.
همچنین در سطوح بالاتر اختلالات یادگیری (LD) بر توانایی سازماندهی، برنامه‌ریزی، استدلال انتزاعی، حافظه بلند مدت، حافظه کوتاه مدت و قدرت تمرکز و توجه تأثیر می‌گذارد.
اختلالات یادگیری (LD) می‌تواند بر زندگی فرد فراتر از تحصیلات تأثیر گذاشته و بر روابط با خانواده، دوستان و روابط کاری وی نیز اثر بگذارد. به دلیل مشکل داشتن در خواندن، نوشتن و ریاضیات در سال‌های مدرسه، علائم اختلالات یادگیری (LD) غالباً در این زمان خود را نشان می‌دهند.
اختلالات یادگیری ارتباطی با کم هوشی یا دیرآموزی دانش ‌آموزان ندارد. این اصطلاح برای توصیف کودکان و نوجوانانی به کار می‌رود که ناتوانی یادگیری ویژه و بخصوصی دارند. به عبارت دیگر دانش‌آموزان مبتلا به این اختلال نیازمند شیوه‌های خاصی در آموزش هستند که با شیوه‌‌های معمول استفاده شده برای سایر دانش‌آموزان متفاوت است.
برآوردها نشان می دهند که دست کم ۲۰٪ از دانش آموزان در یادگیری و تحصیل مشکل دارند. از این تعداد، درصد قابل توجهی دارای اختلال یا ناتوانی یادگیری هستند. در چند دهه ی اخیر نیز به تدریج به تعداد این دانش آموزان اضافه شده است و شیوع ناتوانی یادگیری در جمعیت دانش آموزی را می توان ۵ تا ۱۰ درصد برآورد کرد
بسیاری از کودکانی که با اختلالات یادگیری (Learning disability) مواجه هستند، قبل از تشخیص این اختلال، بدون این که در مورد آن اطلاعاتی داشته باشند یا در مورد آن صحبت کنند، به مبارزه با آن می‌پردازند. این اختلال باید از راه درست تشخیص داده شود تا با بهترین راهکار ممکن برای معالجه آن اقدام شود.
علائم اختلالات یادگیری(LD)
در صورتی که کودک دارای علائم و نشانه های زیر باشد دچار اختلال یادگیری می باشد

 در مورد درک و فهمیدن راهنمایی‎‌ها و دستورالعمل‎‌ها، دچار مشکل شود

 در راه رفتن، ورزش کردن و مهارت هایی مانند در دست گرفتن مداد، هماهنگی لازم را نداشته باشد
 در انجام تکالیف کتاب‌های مدرسه یا موارد دیگر دچار مشکل می‌شود و یا در ساده‌ترین مسائل اشتباه کند
در برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مشکل داشته باشد
 تمایلی به انجام تکالیف یا فعالیت‌هایی که شامل خواندن، نوشتن یا حل مسائل ریاضی می‌شود، نداشته باشد
 به طور مداوم نتواند تکالیف خود را به تنهایی و بدون کمک دیگران انجام دهد
 مقاومت یا واکنش‌های بیش از حد عاطفی در مدرسه یا در حین انجام فعالیت‌های تحصیلی مانند درس خواندن
اختلال یادگیری (LD) یکی رایج­ ترین اختلال ­هایی است که در  کلینیک توانبخشی کودکان توانش به صورت ویژه در حیطه های خردسال، کودک، نوجوان، بزرگسال و خانواده مورد ارزیابی و با استفاده از تکنیک های همچون کاردرمانی ذهنی و گفتار درمانی و اتاق تاریک مورد درمان قرار می­ گیرد.

 

انواع اختلالات (ADD)

1 - classic ADD : مدل کلاسیک آسان‌ترین نوع از (ADD) است. سیپتوم‌های اولیه شامل: کم‌توجهی، عصبانیت (ناسازگاری)، پرتحرکی، بی‌نظمی و تکانشی بودن می‌باشد. اسکن مغز در وضعیت استراحت عملکرد مغز را نرمال نشان می‌دهد، در حالی که فعالیت مغز خصوصاً کورتکس پری فرونتال (پیش پیشانی) هنگام انجام تکالیف تمرکزی کاهش نشان می‌دهد. افرادی که مبتلا به نوع کلاسیک ADD می‌باشند، جریان خون در لب پری فرونتال مغز، مخچه و بازال گانگلیا کاهش نشان می‌دهد. همچنین تولید نوروترنسمیتر دوپامین در پایانه‌های عصبی کاهش نشان می‌دهد.
2- : ADD Inattentive این نوع مانند کلاسیک در (DSM) جزء اختلالات جزئی مغز دسته‌بندی شده‌است و با فعالیت کم لب پری فرونتال وکاهش سطح دوپامین مرتبط است علائم آن شامل کاهش فراخنای توجه، ناسازگاری (عصبانیت)، بی‌نظمی و به تعویق انداختن کارها. افراد این گروه بیش فعال و تکانشی نیستند. آن‌ها می‌توانند درون‌گرا و خیال‌پرداز باشند. تعداد دختران در این نوع تا حد زیادی مشابه پسران هستند یا حتی بعضی وقت‌ها بیش از پسران می‌باشند.
3 ADD Over – focuse
بیماران با این نوع (ADD) همة علائم اصلی ADD را دارند. به علت مشکل زیاد در توجه بیش حد .
آن‌ها تفکرات و رفتارهای منفی‌گرایانه هم دارند. دارای نقص در ترشح سروتونین و دوپامین در مغز می‌باشند. در اسکن مغزی فعالیت زیادی در شکنج قدامی سینگولیت دیده می‌شود که باعث فعالیت‌های بیشتر مغز می‌شود. این فعالیت بیشتر مغزی باعث پرش فکری یا عدم تمرکز در انجام یک تکلیف (پرش از یک تکلیف به سمت تکلیف دیگر) می‌شود و این اتفاق باعث دردسر می‌شود.
4. Temporal – lob ADD
این نوع از ADD نشانه‌های ADD اصلی را دارد. به انضمام اشکالاتی در لب تمپورال- اشکالاتی در حافظه، یادگیری و خُلق ثابت و پردازش بینایی از اشیاء. افراد دارای این نوع ADD دارای اشکالاتی در یادگیری، حافظه دارند. مشکلات رفتاری از قبیل زود عصبانی شدن، Aggression (تجاوز) و به صورت خفیف پارانویا هستند. در اسکن مغزی این افراد انبرمالیتی‌هایی در لب‌های تمپورال دیده می‌شود و فعالیت کورتکس پری فرونتال کاهش یافته‌است.
5. Limbic ADD
این نوع از ADD ترکیبی از افسردگی خفیف و غمگین است. نشانه‌ها انرژی پایین، احساس ضعف، احساس گناه بیش از حد و عزت نفس پایین هستند. علت ایجاد این حالات افزایش زیاد کارکرد لیمبیک می‌باشد. (لیمبیک مرکز کنترل هیجانات) و فعالیت کورتکس پری فرونتال کاهش پیدا می‌کند. چه در حالت استراحت و چه در حالت انجام تکلیف.
6. King of fire ADD
بیماران در این نوع دچار ضعف فعالیت لب پری فرونتال مانند نوع کلاسیک و نوع کم توجه نیستند. برعکس مغز کاملاً بیش فعال است. فعالیت زیادی در لب مخچه و خیلی از قسمت‌های دیگر مغز دیده می‌شود. من (ایمن) این را عملکرد اضافی می‌دانم. نشانه‌ها شامل: حساسیت زیادی به صدا، نور و تمامی رفتارهای زننده و غیرقابل پیش‌بینی، سریع حرف زدن، اضطراب و ترس فراگیر می‌باشد. در اسکن مغزی به نظر می‌رسد که یک حلقه بیش فعالیت در سرتاسر مغز مشاهده می‌شود.
7. Anxious ADD:
افراد در این نوع نشانه‌های ADD را دارند و آن‌ها مضطربند. آن‌ها نشانه‌های استرس جسمانی مانند سفتی عضلات، مشکلات گوارش، تحریک‌پذیری زیادی، خصوصاً در جاهایی که مورد قضاوت واقع شوند دارند.
وقتی مغز این افراد اسکن می‌شود، در ناحیه بازال گانگلیا فعالیت زیاد دیده می‌شود و در بیشتر مناطق مغزی افزایش ترشح دوپامین دیده می‌شود. این نوع از ADD با خیلی از انواع آن که معمولاً با کاهش عملکرد مغزی در ناحیه خاصی همراه بود متفاوت است.

اختلال در توجه(Attention Deficit Disorder - ADD)

"اختلال در توجه" (ADD) از شایع‌ترین اختلالات رفتاری در بین دانش آموزان به ویژه در سنین دبستان محسوب می‌شود. همواره بسیاری از والدین دانش آموزان و معلمان مدارس احساس نگرانی خود را از کم توجهی یا بی‌توجهی برخی از کودکان اعلام می کنند و طالب مشاوره ، راهنمایی و کمک هستند.
پدیده کم توجهی یا اختلال کمبود توجه ، توصیف وضعیت کودکانی است که عمدتا بدون دلیل خاصی بی توجهی ، زود برانگیختگی و در بسیاری از مواقع نسبت به سن تقویمی و عقلیشان بیش فعالی از خود نشان می‌دهند. اگر چه اختلال کمبود توجه عمدتا با رفتار زیاده فعالی یا بیش فعالی همراه است، اما این نقیصه می‌تواند همراه با رفتار نابهنجار بیش فعالی و یا بدون آن ، مورد تشخیص واقع گردد.
اختلال کم توجهی (ADD) کودک در صورت درمان نشدن منجر به تاخیر در یادگیری، رشد و برقراری روابط اجتماعی می‌شود. در همین راستا با توجه به اهمیت موضوع اختلال کم توجهی (ADD) و بیش فعالی کودکان(ADHD) در کلینیک بیش فعالی توانش با بهره گیری از روش های کاردرمانی و رفتاردرمانی و سایر روش های موجود به صورت تخصصی مورد بررسی و درمان قرار می گیرد
علت دقیق ابتلا به اختلال کم توجهی (ADD) در حال حاضر مشخص نیست. متخصصین تصور می‌کنند که تفاوت در روش ارسال پیام‌ها به مغز موجب ابتلا به کم توجهی می‌شود.
تقریباً 8 ـ 12 درصد کودکان مبتلا به اختلال کم ‌توجهی هستند اختلال کم توجهی معمولاً فقط در کودکان دبستانی (6 ـ 12 سال) تشخیص داده می‌شود، چون تشخیص دادن این اختلال در کودکان کوچکتر دشوار است. اختلال کم توجهی در پسرها راحت‌تر از دخترها شناسایی می‌شود. دختران کم توجه معمولاً کمتر از پسران مبتلا جلب توجه می‌کنند و طبعاً مشکل پسربچه‌های پر سر و صدا سریع‌تر تشخیص داده و درمان می‌شود.
مبتلایان اختلال کم‌توجهی (Attention Deficit Disorder - ADD) بر خلاف کودکان بیش فعال ADHD فعالیت بالایی ندارند اما در توجه و تمرکز دچار مشکلند. در حقیقت این افراد حضور فیزیکی دارند اما فکر و حواسشان جای دیگری است که از نشانه‌های آن می‌توان علائم ذیل را ذکر کرد:
· دچار اشتباه می‌شوند اما فقط از روی بی دقتی
· در تمرکز کردن و توجه به یک موضوع بیش از ۵ دقیقه مشکل دارند
· افراد بیش فعال اصلاً به صحبت‌های فرد مقابل گوش نمی‌کنند آن‌ها تظاهر به گوش دادن می‌کنند
· در برنامه‌ریزی و سازماندهی برنامه‌ها هیچ استعدادی ندارند
· اغلب به صورت کاملاً عمدی و غیرعمدی لوازم و دارایی‌های خود را گم می‌کنند.
· با کوچکترین محرکی مثل بوق ماشین یا صدای تیک تاک ساعت حواسشان پرت می‌شود

درمان کم توجهی ADD 

همانند سایر اختلالات روانی در درمان اختلال کمبود توجه (ADD) هم از درمان دارویی و هم غیردارویی استفاده می شود . درمان‌های غیردارویی این بیماری عبارتند از کاردرمانی، گفتار درمانی و درمان شناختی رفتاری، خانواده درمانی، مداخله در مدرسه،آموزش مهارت‌های اجتماعی،آموزش مدیریت والدین ، نوروفیدبک و بازی با کودک (بازی درمانی) است.

· دستورهای داده شده را پیروی نمی‌کنند (درک دستور ندارند)

تشخیص بیش فعالی با آزمون تخصصی توجه و تمرکز IVA

یکی از معتبرترین آزمون های تشخیص تخصصی بیش فعالی ( ADHD )آزمون توجه و تمرکزIVA   است که در مرکز توانبخشی  کودکان توانش با ارائه گزارش امکان پذیر است.

آزمون توجه و تمرکزIVA   یک تست نوروسایکولوژی ( عصب شناختی ) جهت ارزیابی توجه در هر دو حیطه توجه دیداری و توجه شنیداری و همچنین بررسی عملکرد کنترل تکانش می باشد.  آزمون توجه و تمرکز و تشخیص بیش فعالی IVA ، دقیقاً می تواند عملکرد سیستم عصبی را در زمینه توجه و تمرکز بررسی کند .

IVA  عامل اصلی یعنی کنترل واکنش و توجه را مورد ارزیابی قرار می دهد. آزمون IVA به تشخیص و تفکیک انواع ADHD شامل (کمبود توجه، بیش فعالی، تکانشگر)، نوع ترکیبی و نوع ناشناخته می پردازد. این آزمون برای بررسی مشکلات و اختلالات دیگری نظیر مشکلات خودکنترلی ، اختلالات خواب، اضطراب و … استفاده می شود. این آزمون برای افراد ۶ سال به بالا و بزرگسالان اجرا می شود. مدت زمان اجرای این آزمون (همراه با بخش آموزش) حدوداً ۲۰ دقیقه می باشد.

مزایای استفاده از آزمون IVA  این است که در ۲۰ دقیقه می توان انواع بیش فعالی را تشخیص داد. انواع عدم دقت بینایی، شنوایی و تکانشی بودن را اندازه گیری کرد. بهترین سبک یادگیری فرد را آشکارا تشخیص می دهد.

کاربرد های تست توجه و تمرکز و تشخیص بیش فعالی IVA

بررسی دقیق میزان توجه افراد و اینکه متوجه بشویم در فردی توجه دیداری بهتر است یا توجه شنیداری  تشخیص بیش فعالی یا همان ADHD ، آزمون با دقت بالایی ( بالاتر از 80% ) می تواند تخمین بزند که احتمال بیش فعالی | ADHD وجود دارد یا خیر؟

در افراد بیش فعالی | ADHD می گوید که بیشتر مشکل در کدام حیطه توجه است.

امکان تمایز بین ADD و ADHD ، در واقع می گوید فرد بیشتر ضعف توجه و تمرکز دارد یا اینکه رفتارهای ناگهانی هم ممکن است داشته باشد.

درمان کودکان بیش فعال (ADHD) با نوروفیدبک

امروزه بیش از هر زمان دیگری، برای درمان کودکان بیش فعال و کم توجه (ADHD) از نوروفیدبك استفاده می شود. نورو فیدبک یک روش درمانی است که از طریق فناوری کامپیوتر و با فرایند یادگیری، خودتنظیمی را به مغز آموزش می‌دهد . در این روش یک الکترود روی پوست سر و دو الکترود روی دو گوش و با کمک یک چسب مخصوص نصب می‌شوند تا امواج مغزی را دریافت و به کامپیوتر منتقل کنند. در مانیتور مقابل درمانگر امواج بصورت خام و همینطور ستون‌های رنگی دیده می‌شوند، در حالیکه کودک در مانیتور خود امواج را به شکل یک بازی یا فیلم قابل مشاهده می‌کند. در این تصاویر قسمت راست قسمتی است که کودک مشاهده می کند واز آن طریق امواج مغزی وی که توسط دستگاه نوروفید بک تجزیه وتحلیل شده اند وبه صورت انیمیشن درامده اند به نمایش در می آید و قسمت چپ را نوروتراپیست می بیند بنابراین از طریق نوروفیدبک این تغییرات ثبت می شود و به صورت تصویر در مانیتور قابل مشاهده می باشد.
نوروفیدبک می‌تواند کارکردهای اجرایی را در کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی بهبود ببخشد. نوروفیدبک می‌تواند به کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی کمک کند تا بتوانند امواج مغزی‌شان را تغییر دهند و درنتیجه با این تغییر فرد هوشیارتر می‌شود و عملکرد شناختی بهتری از خود نشان می‌دهد بیش از75% کودکان مبتلا به بیش فعالی وکم توجهی (ADHD) به وسیله نوروفیدبک بهبودی كامل می‌یابند.
کلینیک بیش فعالی توانش، به عنوان مرکز تخصصی درمان اختلالات کودکان ، با دارا بودن تجهیزات بسیار مناسب در زمینه ی درمان های تکنولوژیک و همچنین کادر متخصص در حوزه های مختلف از جمله متخصص نوروتراپیست و درمان با نوروفیدبک به ارائه خدمات مناسب و کاربردی به مراجعین خود می پردازد.

زمان درمان بیش فعالی با  نوروفیدبک چقدر است؟

مدت زمان هر جلسه حدود یک ساعت است که بیشتر آن به نوروفیدبک و زمانی هم به انجام تمرینات و تکالیف دیگر اختصاص دارد و تعداد جلسات متغیر است و بستگی به حضور منظم و به موقع در جلسات، شدت مشکلات کودک، همکاری کامل با تیم درمان و انجام تکالیف مختلف در خانه دارد. شرکت در دوره‌های آموزش والدین و بکارگیری تکنیک‌های آموزشی، حضور به موقع و منظم در جلسات آموزش و نوروفیدبک و از همه مهم‌تر داشتن صبر و حوصله تا پایان دوره درمانی، تأثیر فوق‌العاده‌ای بر بهبود کودکان بیش فعال  دارد. والدین توجه داشته باشند تغییر رفتارها و دیگر مسایل کودک امری تدریجی است و نیاز به صبر، پشتکار و انضباط دارد.

کلینیک بیش فعالی توانش در تمامی روزهای کاری خود از شنبه تا پنج شنبه با داشتن کادر نوروتراپیست  مجرب  جلسات نوروفیدبک  را به صورت منظم و پیوسته برای کودکان بیش فعال و کم توجه ارائه می دهد

شیوع بیش فعالی و نقص توجه

در ارتباط با میزان شیوع اختلال بیش فعالی و نقص توجه آمار یکسان نمی باشد که این تفاوت ها عموما ناشی از تفاوت در ابزارها، نوع جمعیت مورد مطالعه است. به طور کلی پژوهش های زیادی اظهار داشته اند که بیش فعالی و نقص توجه حدود ۵ درصد از کودکان و نوجوانان را متاثر می سازد. برای مطرح کردن تشخیص آن لازم است برخی از نشانه‌های اختلال ADHD   قبل از سن هفت‌سالگی ظاهر شوند (هرچند بسیاری از موارد آن، سال‌ها پس از بـروز نشانه‌ها تشخیص داده می‌شوند) و حدود ۳٪ تا ۵٪ کودکان قبل از هفت‌سالگی به آن مبتلا می‌شوند. این عارضه بیشتر در دوران ابتدایی مدرسه برای کودکان و در هنگام بلوغ رخ می‌دهد همچنین گفته می شود در هر کلاس درس حداقل یک دانش آموز دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه وجود دارد.

براساس مطالعات مختلفی که انجام شده است، پسران دو تا ده برابر بیشتر از دختران به اختلال نقص توجه بیش فعالی مبتلا می شود. این تفاوت ها ممکن است بر اساس این باور باشند که پسران بیشتر از دختران رفتارهای ضد اجتماعی و خشن از خود بروز می دهند. در دخترانی که مبتلا به اختلال ADHD  هستند؛ خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و اختلال دو قطبی در مقایسه با پسران بیشتر است همچنین در دختران میزان کمتری از اختلالات بیرونی و مخالفت پرخاشجويانه دیده می شود، دخترانی که دچار بیش فعالی و نقص توجه هستند، نسبت به دختران طبیعی، نمرات پایین تری در مهارت های خواندن، هوش و ریاضیات دارند. آن ها در این مورد مشابه پسران هستند.

کلینیک بیش فعالی توانش با دارا بودن کادر  متخصص  علوم و اعصاب و روان شناس روانشناختی، روانشناس کودک، گفتار درمان و کاردرمان ذهنی و جسمی و نوروتراپیست به صورت تخصصی ارزیابی، تشخیص و درمان کودکان  مبتلا به اختلال ADHD را عهده دار است بنابراین  با مراجعه به موقع  به مرکز بیش فعالی می توان از این اختلال پیشگیری نمود.

 

درمان اختلال بیش فعالی  ADHD

درمان بیش فعالی ADHD از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. اما عموما ا جهت درمان ز یک روش  ترکیبی  استفاده می شود زیرا درمان ADHD   با یک روش به نتیجه نمی رسد  یک درمان موفق در بیش فعالی  ADHD شامل درمان  دارویی و غیر دارویی  از جمله توانبخشی شناختی ، درمان های یکپارچگی حسی ، استفاده از تکنیک  نوروفیدبک و درمان های شناختی و رفتاری می باشد.

در درمان ADHD با  شیوه دارویی عموما  از داروها و محرک هایی مانند ریتالین و آمفتامین ها و... استفاده می شود این داروها برای اختلال کم توجهی بیش فعالی ADHD  حداقل در کوتاه مدت ممکن است به کودک برای تمرکز و آرام گرفتن  کمک کنند . اما بهترین گزینه برای کودک و قطعا تنها راه درمان نیستند زیرا شواهد کمی مبنی بر اینکه روش های دارویی موفقیت مدرسه، روابط و یا مسائل رفتاری را در طول مدت طولانی بهبود بخشند  وجود دارد  و دارو مشکل یا علایم اختلال کم توجهی بیش فعالی را به طور کامل حذف نمی کند. بنابراین دارودرمانی در ADHD   یک وسیله  است و درمان قطعی  نیست

شیوه بدون دارویی ( تمامی شیوه ها ی زیر در کلینیک بیش فعالی توانش انجام می شود )

درمان اختلال بیش فعالی   ADHD  بدون دارو یکی از روش های درمان با اثرگذاری طولانی مدت تر نسبت به شیوه های درمان دارویی هستند.

درمان هایی که با تغییر در الگوی امواج مغزی باعث بهبود توجه و تمرکز در کودکان بیش فعال   ADHD می شود مانند نوروفیدبک ، نوروفیدبک ارتقا عملکرد ( Peak performance neurofeedback ) و یا تحریک جداره جمجمه ( tDCS ). استفاده از نوروفیدبک و TDCS   در بهبود علائم کودکان بیش‌فعالADHD  موثر است و امروزه بیش از هر زمان دیگری، برای درمان کودکان بیش فعال ADHD  و کم توجه ADD  از نوروفیدبک  استفاده می شود. بیش از ۷۵ درصد کودکان مبتلا به بیش فعالی و کم توجهی به وسیله نورو فیدبک بهبودی می یابنددر نورو فیدبک به مغز آموزش خود تنظیمی داده می شود ، لذا هیچ گونه عوارض و خطری به دنبال ندارد. مانند هر درمانی کامل کردن دوره درمان با نوروفیدبک بسیار مهم است و ناقص گذاشتن درمان سبب عود علائم می گردد.

درمانگران ما در کلینیک تخصصی بیش فعالی توانش با استفاده از  نوروفیدبک به کودکان ADHD   کمک می کنند تا به تنظیم  مغزخود پرداخته و نقائص عملکرد خود را برطرف کند.

 ماساژ درمانی در ADHD  : اجرای روتین ماساژ بعنوان  روش مراقبتی غیر دارویی در بخش های مختلف درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.  شواهد نشان می دهد کودکان بیش فعال  ADHD  و تحریک پذیری که ماساژ را تجربه می کنند آرام تر می شوند، کیفیت خواب آنها بهبود می یابد در نتیجه توجه و تمرکز آنها در انجام فعالیت ها افزایش می یابد. این درمان متفاوت برای کودکان بیش فعال در فضایی کاملا آرام در کلینیک تخصصی بیش فعالی توانش توسط متخصصان مجرب صورت می گیرد.

 

 رفتاردرمانی عادت‌های رفتاری برای کودکان بیش‌فعال ایجاد کنند و کار درمانگر از طریق بازی‌های تمرکزی کمک می‌کند که تمرکز این کودکان تقویت شود. با تقویت تدریجی تمرکز خون‌رسانی به مناطقی از مغز که در آن‌ها به خوبی صورت نمی‌گرفت، بهبود پیدا می‌کند.کلینیک تخصصی بیش فعالی با درمانگران رفتاری – شناختی می تواند در بهبود اختلال ADHD  به کودکان بیش فعال نقش مهمی داشته باشد   در واقع درمان بیش فعالی  ADHD  و تمرینات اتاق تاریک درمان هایی که با در گیر نمودن ذهن در حرکت و مجاب نمودن ذهن در تمرکز بر حرکت باعث بهبود سطح توجه در کودکان بیش فعال  | ADHD می شود مانند تمرینات PM که مخفف Perceptual Motor  می باشد و یا تمرینات یکپارچگی حسی S.I که مخفف Sensory Integration می باشد. کلینیک   ببیش فعالی توانش  خدمات فوق را به  صورت حرفه ای برای کودکان ADHD  تا زمان حصول نتیجه  انجام می دهد.

درمان های گروهی و آموزش بر کودک بیش فعال  ADHD جهت کنترل سطح توجه و تکانه های خود . در مجموع می توان گفت در درمان بیش فعالیADHD  درمان  باید به صورت ترکیبی و کاربرد چند روش درمانی مختلف باشد  زیرا صرفا یک روش درمانی پاسخگو نمی باشد .

 

 

علائم و رفتارهای کودکان ADHD

علائم و رفتارهای کودکان ADHD

علائم ADHD در کودکان مشابه نیست زیرا این اختلال به سه نوع تقسیم می‌شود که هر دسته الگوهای رفتاری متفاوتی دارند:

نوع کم تمرکز:  

 کودکان  بیش فعال با نوع کم  تمرکز در انجام و پیگیری فعالیت‌هایی که نیاز به تلاش ذهنی دارد دچار مشکل می‌شوند. فعالیت‌هایی مانند تکالیف مدرسه و تمرین‌های عملی فوق‌برنامه مانند تمرین موسیقی یا نقاشی نمونه‌های معمول فعالیت‌هایی هستند که کودک بیش فعال آن‌ها را به‌کندی انجام می‌دهد،  زودتر از معمول خسته شده یا حواسش به‌راحتی پرت می‌شود. اغلب به نظر می‌رسد که کودک پشتکار کافی ندارد و فعالیت‌ها را نیمه‌کاره رها می‌کند. در مطالعه درس‌ها ممکن است دائماً توی فکر برود و علیرغم آنکه ظاهراً در زمان طولانی پای مطالعه است اما به‌کندی پیش برود. جالب اینکه همین کودک ممکن است به مدت طولانی به‌راحتی روی بازی‌های کامپیوتری یا تماشای تلویزیون یا فعالیت‌های مشابه سرگرم‌کننده متمرکز باشد و همین مسئله باعث می‌شود والدین احساس کنند که عمداً بر سر تکالیفش تمرکز نمی‌کند. عدم توجه به جزییات، باعث اشتباهات زیاد ناشی از بی‌دقتی می‌شود که این مسئله علاوه بر رفتارهای روزمره، در انجام تکالیف یا عملکرد کودک بیش فعال در امتحانات کتبی نیز منعکس می‌گردد.

والدین کودکان بیش فعال نوع کم تمرکز  ممکن است شکایت کنند که وقتی او را صدا می‌کنیم یا در حال صحبت با او هستیم انگار نمی‌شنود یا دیر به خودش می‌آید. همین مسئله باعث می‌شود وقتی به او دستوری داده می‌شود یا درخواست و سفارشی می‌شود آن‌ها فراموش کند یا درست متوجه نشود و علیرغم تذکرات فراوان اشتباهاتش را دوباره تکرار نماید.

گم کردن وسایل، فراموش کردن کارها، جا گذاشتن اشیا و حواس‌پرت بودن، نمونه‌های دیگری از مشکلات توجه و تمرکز در زندگی روزمره افراد  دارای اختلال ADHD  می باشد.

نوع بیش‌فعال / تکانشگر

 کودکان بیش فعال نوع بیش‌فعال / تکانشگر  از همان ابتدا پرفعالیت و بی‌قرار هستند. برای آن‌ها  دشوار است که درجایی که باید، نشسته باقی بمانند. وقتی باید بنشینند اغلب و ول می‌خورند و دست‌وپایشان را تکان می‌دهند. از جاهای نامناسب ممکن است بالا بروند. بازی کردن آرام و کم سروصدا برایشان دشوار است. انگار که موتوری در آن‌ها روشن است که آن‌ها را به حرکت وادار می‌کند. خیلی دیر خسته می‌شوند. والدین از پرحرفی آن‌ها شکایت می‌کنند.

تکانشی بودن  باعث می‌شود شتاب‌زده رفتار کنند، ناگهانی واکنش نشان می‌دهند و پیش از اقدام به کاری نتوانند بیندیشند و پیامدهای آن را در نظر بگیرند. درواقع وقتی فکر، میل یا خواسته‌ای به ذهنشان می‌رسد نمی‌توانند آن را بازداری کنند و درنتیجه ممکن وسط حرف دیگران بپرند، سؤالات را پیش از آنکه کامل شود پاسخ ‌دهند و انتظار کشیدن برای چیزی که می‌خواهند برایشان بسیار سخت است. منتظر نوبت ماندن، کنترل کردن خشم  و صبر کردن برای رسیدن به خواسته‌ها ازجمله دیگر مواردی است که  کودکان ADHD نوع بیش‌فعال / تکانشگر  در آن مشکل‌دارند

نوع مرکب

این نوع ADHD  از دو نوع قبلی، ظاهراً شایع‌تر است و علائم هر دو نوع را در برمی‌گیرد.

در کلینیک بیش فعالی توانش کودکان مراجعه کننده توسط متخصصان علوم اعصاب و روانشناسان شناختی مورد بررسی  و ارزیابی  اولیه قرار خواهند گرفت و با توجه به  علائم مشاهده شده نوع اختلال بیش فعالی تشخیص داده می شود  و سپس درمان­های دارویی و غیردارویی (مانند نوروفیدبک برای خود بیمار وآموزش مدیریت واگذاری برای والدین) را  شروع خواهد کرد.

بیش فعالی(ADHD ) در کودکان

در هر جامعه سلامت كودكان و نوجوانان اهميت ویژه‌ای دارد و توجه به بهداشت رواني آن‌ها، كمك می‌کند تا ازنظر رواني و جسمي سالم بوده، نقش اجتماعي خود را بهتر ايفا كنند. بخش درمان بیش فعالی کلینیک توانش با دارا بودن متخصصان درمان کودکان بیش فعال سالها تجربه در زمینه راه های درمان بیش فعالی اندوخته است.

در اين راستا، شناخت صحيح ابعاد مختلف جسمي و رواني اين گروه سني و كوشش درراه تأمين شرايط مادي و معنوي مناسب براي رشد بدني، عاطفي و فكري آنان واضح‌تر از آن است كه احتياج به تأكيد داشته باشد.  موارد ذکرشده در کلینیک بیش فعالی توانش مورد توجه می باشد

اختلال‌های رفتاري كودكان، اختلال‌های شايع و ناتوان‌کننده‌ای هستند كه براي معلمان، خانواده و خود كودكان مشكلات زیادی ايجاد می‌کنند و با بسياري از معضلات اجتماعي همراه‌اند که با مراجعه بهنگام به مرکز تخصصی درمان بیش فعالی می توان بسیاری از مشکلات کودکان را رفع نمود.

  اختلال ADHD  به‌طور چشمگيري بر عملكرد تحصيلی- اجتماعي كودكان بیش فعال، تأثير منفي می‌گذارند و احتمال ابتلا به بیماری‌های رواني در دوره بزرگ‌سالی  بدلیل عدم درمان  بیش فعالی را افزايش می‌دهند.

به همین دلیل شناخت انواع ناهنجاری‌های رفتاري و تقسيم آن به مقیاس‌های متفاوت از جنبه‌های مختلف مهم است و شناسايي مواردي كه مشكلات باليني دارند و بررسي نوع، شدت و توزيع مشكلات سلامت روان و اختلال‌های كودكان، می‌تواند به‌منظور ارزيابي ميزان شيوع آشفتگی‌های روان‌شناختی، تعيين روند كنوني آن‌ها و تحول فرضیه‌های سبب‌شناسی، بكار رود، ازجمله اختلال‌های رفتاری، اختلال بیش فعالی – نارسایی توجه (ADHD) است

اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه یک اختلال رشدی است که با بیش فعالی (hyperactivity)، تکانش گری (Attention deficit) و اختلال توجه (Attention deficit) شناخته می‌شود و شایع‌ترین اختلال عصبی رفتاری دوره کودکی شناخته‌شده است.

این اختلال با نشانه‌های آشکاری چون تحرک بیش‌ازحد نسبت به همسالان، انجام اعمال بدون توجه و تمرکز کافی و به اصلاح سربه‌هوا بودن، توانایی نداشتن در به پایان رساندن یک کار و مدام از یک شاخه به شاخه دیگر پریدن و غیره قابل‌تشخیص است که باعث می‌شود این کودکان در مدرسه به‌عنوان کودکان حواس‌پرت و شلوغ با ارتباط اجتماعی پایین شناخته شوند.

 بنابراین کودک بیش‌فعال (ADHD) توانایی دقّت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در او کند است و کودک از فعّالیّت بدنی غیرمعمول و بسیار بالا برخوردار است.

در کلینیک بیش فعالی توانش  با تمرکز بر جدیدترین روش های بهبود کودکان بیش فعال،در درمان اختلال ADHD اثربخشی بالایی محقق می گردد

 اگر اختلال بیش فعالی  در دوره کودکی به‌درستی تشخیص داده شود و مورد درمان‌های مناسب قرار گیرد می‌تواند از بروز خطرات جبران‌ناپذیر از قبیل ‌ترک تحصیل، اعتیاد به مواد مخدر، کاهش اعتمادبه‌نفس، بزهکاری و پرخاشگری در بزرگ‌سالی جلوگیری کند. در واقع با درمان به موقع در یک مرکز  درمان حرفه ای  بیش فعالی  می توان از مشکلات آینده پیشگیری کرد  

  والدین عزیز قبل از اینکه هرگونه برچسبی به کودک خود بزنید باید  برای ملاقات با یک روان‌پزشک یا روان‌شناس یا متخصص اختلالات کودکان برنامه‌ریزی کنید. بدون مشورت مورد وضعیت فرزندتان  تصمیم نگیرید.کلینیک تخصصی توانبخشی کودکان توانش با کادر متخصص بیش فعالی در این زمینه می تواند  به شما و کودک تان کمک شایانی نماید.

طراحی دکوراسیون مرکز توانبخشی کودکان

از گذشته نگه داشتن کودکان در مطب پزشکان و مراکز توانبخشی کاری دشوار و نیازمند صرف انرژی بسیاری بود. چرا که از میان تمامی مطب های موجود، تنها بخشی از آنان به کودکان اختصاص داشت، باقی مطب ها برای بیماران بزرگسال و کودک مشترک استفاده می شد.

ادامه مطلب...

اهمیت و ضرورت علم گفتار درمانی

یکی از ضروری ترین نیازهای زندگی روزمره انسان، " ارتباط " داشتن با دیگران و انتقال خواسته ها، علایق، مشکلات و درونگریهای خود به آنهاست.

ادامه مطلب...

سایر ضوابط مورد نیاز مرکز گفتار درمانی

ضوابط  مورد نیاز یک مرکز گفتار درمانی

ادامه مطلب...

فضای فیزیکی و تجهیزات برای یک مرکز گفتار درمانی

فضای فیزیکی و تجهیزات برای دریافت مجوز یک کلینیک گفتار درمانی

ادامه مطلب...

شرح وظایف و حدود اختیارات کلینیک گفتاردرمانی

شرح وظایف و حدود اختیارات یک مرکز گفتاردرمانی را باه در ادامه بررسی می نماییم

ادامه مطلب...

ضوابط تأسیس مرکز گفتار درمانی

ضوابط تأسیس مرکز گفتار درمانی را با هم بررسی می نماییم وزارت کار و تعاون و رفاه متولی مجوز مراکز گفتار درمانی می باشد

ادامه مطلب...

گفتار درمانی را نیمه کاره راه نکنید

معمولا کودکاني كه به‌دليل اختلال‌هاي گفتار و زبان همراه والد يا والدين براي اولين بار در کلينيک گفتار درمانی حضور پيدا مي‌کنند،

ادامه مطلب...

آيا بيماری خاصی وجود دارد که به واسطه ابتلا به آنها کودک دچار تاخير گفتاری شود؟

در برخي شرايط خاص مثلا در کودکاني که نارس متولد مي‌شوند،

ادامه مطلب...

مقالات دیگر...

  1. قابل‌فهم نبودن کلماتی که کودک می گويد به گفتاردرمانی نياز ندارد؟
  2. کدام کودکان به گفتاردرمانی نياز دارند؟
  3. آیا نوروفیدبک محدودیت و عوارضی نیز دارد؟
  4. درمان عدم تمرکز در کودک با نوروفیدبک
  5. تمرکز حواس هنگام مطالعه و روشها تقویت
  6. چنند روش افزايش تمرکز در درس خواندن
  7. چند علت عدم تمرکز در درس خواندن
  8. راه های درمان عدم تمرکز در درس خواندن و ایجاد انگیزه
  9. چهار روش آسان برای درمان عدم تمرکز در درس خواندن
  10. چند نکته در درمان عدم تمرکز در کودکان
  11. علایم اولیه راه رفتن کودک
  12. بیماری پای چماقی یا پای چنبری
  13. مشکلات شایع پا در کودکان که باعث عدم توانیی در راه رفتن می شود
  14. نکاتی درباره استفاده از روروئک برای راه رفتن کودک
  15. نحوه راه رفتن و استاندارد آن در کودک
  16. کج گذاشتن پا در کودکان
  17. علت های تاخیر در راه رفتن کودک
  18. آیا پاهای پرانتزی نیاز به کاردرمانی برای راه رفتن کودک دارد؟
  19. چند نکته گفتار درمانی برای پدر و مادر ها
  20. نقش تقلید صدا در گفتار درمانی
  21. درمان عدم تمرکز در درس خواندن با نوروفیدبک
  22. درمان اختلالات اضطرابی با نوروفیدبک
  23. درمان اختلالات یادگیری با نوروفیدبک
  24. درمان اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه با نوروفیدبک
  25. درمان ميگرن و سردردهای تنشی با نوروفیدبک
  26. چرا به نوروفیدبک دوپینگ اخلاقی می گویند؟
  27. آیا مغز موج دارد ؟
  28. کدام اختلالات روانی با نوروفیدبک قابل درمان است؟
  29. عدم تمرکز دردرس خواندن چه رابطه ای به هوش دارد؟
  30. کاردرمانی یکپارچه سازی حسی در کودکان مبتلا به اختلالات نافذ رشد
  31. DCD ( اختلال هماهنگی رشدی ) چیست؟
  32. لکنت زبان در کودکان
  33. "در مورد امواج مغزی خود بیشتر بدانیم "
  34. تاثیرات موسیقی درمانی در مهارت های کودکان
  35. بهبود عملکرد سیستم بینایی
  36. توانمند سازی عصبی "نوروپلاستی سیتی و رابطه آن با هوش"
  37. نقش موسیقی درمانی در علوم اعصاب
  38. نوروفیدبک چیست؟
  39. توانبخشی شناختی یا CRT چیست؟
  40. موسیقی و ADHD
  41. موسیقی و عملکرد مغز
  42. موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم
  43. تاثیر بهبودمهارت های ادراک بینایی بر فعالیتهای روزمره ی زندگی
  44. آیا می دانید نوروفیدبک چگونه عمل می کند؟
  45. PRT چیست؟
  46. ماساژ درمانی
  47. AVS
  48. TDCS و خلاقیت
  49. علوم اعصاب شناختي
  50. آیا کودک من با استعداد است؟
  51. چرا کودکان به مشاوره تحصیلی نیاز دارند؟
  52. چه کسانی نیاز به گفتاردرمانی دارند؟
  53. توانبخشی شناختی CRT
  54. تفاوت بین این دو مغز چیست؟