مفهوم اختلال یادگیری(LD)، شامل اختلال های یادگیری و شناختی می شود که در فرد درونی هستند و بر درس ها و عملکردها تاثیر می گذارند.
. اختلالات یادگیری(LD) مشکلات پردازشی در حوزه مغز و اعصاب هستند.این مشکلات پردازشی میتوانند در مهارت و تواناییهای یادگیری فرد مانند خواندن، نوشتن و ریاضیات اختلال ایجاد کنند.
همچنین در سطوح بالاتر اختلالات یادگیری (LD) بر توانایی سازماندهی، برنامهریزی، استدلال انتزاعی، حافظه بلند مدت، حافظه کوتاه مدت و قدرت تمرکز و توجه تأثیر میگذارد.
اختلالات یادگیری (LD) میتواند بر زندگی فرد فراتر از تحصیلات تأثیر گذاشته و بر روابط با خانواده، دوستان و روابط کاری وی نیز اثر بگذارد. به دلیل مشکل داشتن در خواندن، نوشتن و ریاضیات در سالهای مدرسه، علائم اختلالات یادگیری (LD) غالباً در این زمان خود را نشان میدهند.
مفهوم اختلال یادگیری(LD)، شامل اختلال های یادگیری و شناختی می شود که در فرد درونی هستند و بر درس ها و عملکردها تاثیر می گذارند.
. اختلالات یادگیری(LD) مشکلات پردازشی در حوزه مغز و اعصاب هستند.این مشکلات پردازشی میتوانند در مهارت و تواناییهای یادگیری فرد مانند خواندن، نوشتن و ریاضیات اختلال ایجاد کنند.
همچنین در سطوح بالاتر اختلالات یادگیری (LD) بر توانایی سازماندهی، برنامهریزی، استدلال انتزاعی، حافظه بلند مدت، حافظه کوتاه مدت و قدرت تمرکز و توجه تأثیر میگذارد.
اختلالات یادگیری (LD) میتواند بر زندگی فرد فراتر از تحصیلات تأثیر گذاشته و بر روابط با خانواده، دوستان و روابط کاری وی نیز اثر بگذارد. به دلیل مشکل داشتن در خواندن، نوشتن و ریاضیات در سالهای مدرسه، علائم اختلالات یادگیری (LD) غالباً در این زمان خود را نشان میدهند.
اختلالات یادگیری ارتباطی با کم هوشی یا دیرآموزی دانش آموزان ندارد. این اصطلاح برای توصیف کودکان و نوجوانانی به کار میرود که ناتوانی یادگیری ویژه و بخصوصی دارند. به عبارت دیگر دانشآموزان مبتلا به این اختلال نیازمند شیوههای خاصی در آموزش هستند که با شیوههای معمول استفاده شده برای سایر دانشآموزان متفاوت است.
برآوردها نشان می دهند که دست کم ۲۰٪ از دانش آموزان در یادگیری و تحصیل مشکل دارند. از این تعداد، درصد قابل توجهی دارای اختلال یا ناتوانی یادگیری هستند. در چند دهه ی اخیر نیز به تدریج به تعداد این دانش آموزان اضافه شده است و شیوع ناتوانی یادگیری در جمعیت دانش آموزی را می توان ۵ تا ۱۰ درصد برآورد کرد
بسیاری از کودکانی که با اختلالات یادگیری (Learning disability) مواجه هستند، قبل از تشخیص این اختلال، بدون این که در مورد آن اطلاعاتی داشته باشند یا در مورد آن صحبت کنند، به مبارزه با آن میپردازند. این اختلال باید از راه درست تشخیص داده شود تا با بهترین راهکار ممکن برای معالجه آن اقدام شود.
علائم اختلالات یادگیری(LD)
در صورتی که کودک دارای علائم و نشانه های زیر باشد دچار اختلال یادگیری می باشد
در مورد درک و فهمیدن راهنماییها و دستورالعملها، دچار مشکل شود
در راه رفتن، ورزش کردن و مهارت هایی مانند در دست گرفتن مداد، هماهنگی لازم را نداشته باشد
در انجام تکالیف کتابهای مدرسه یا موارد دیگر دچار مشکل میشود و یا در سادهترین مسائل اشتباه کند
در برنامهریزی و زمانبندی مشکل داشته باشد
تمایلی به انجام تکالیف یا فعالیتهایی که شامل خواندن، نوشتن یا حل مسائل ریاضی میشود، نداشته باشد
به طور مداوم نتواند تکالیف خود را به تنهایی و بدون کمک دیگران انجام دهد
مقاومت یا واکنشهای بیش از حد عاطفی در مدرسه یا در حین انجام فعالیتهای تحصیلی مانند درس خواندن
اختلال یادگیری (LD) یکی رایج ترین اختلال هایی است که در کلینیک توانبخشی کودکان توانش به صورت ویژه در حیطه های خردسال، کودک، نوجوان، بزرگسال و خانواده مورد ارزیابی و با استفاده از تکنیک های همچون کاردرمانی ذهنی و گفتار درمانی و اتاق تاریک مورد درمان قرار می گیرد.
کلینیک درمان اختلال یادگیری توانش یکی ازبهترین مراکز تشخیص و درمان اختلال یادگیری با دارا بودن کادر متخصص روانشناس با تخصص عصبشناسی نوروتراپیست، گفتاردرمانگر ، متخصص کاردرمانی روانسنج با همراهی مستمر با کودک دارای اختلال یادگیری(Learning disability) تمرینات هیجانی ، حرکتی و گفتاری برای این کودکان (LD) در نظر می گیرد که تاثیر بسیار زیادی در درمان اختلال یادگیری دارد.