بینایی گسترده ترین سیستم حسی ماست و غالب ترین حس انسان در درک جهان خارج است.
کلینیک های کاردرمانی دکتر جهانی مرکز و غرب تهران (توانش) و کاردرمانی شمال و شرق تهران (پایا پاسداران) دو مرکز تخصصی کاردرمانی در زمینه کودکان اوتیسم می باشد که تمام امکانات کاردرمانی و گفتاردرمانی اوتیسم را از سراسر دنیا گرد هم آورده و تلاش دارد بهترین کاردرمانی در اوتیسم را به مراجعین محترم با مشکلات اوتیسم ارائه دهد. شایان ذکر است مرکز کاردرمانی شمال و شرق تهران با فضای درمانی 450 متر مربع در سه طبقه و 50 نیروی مجرب کاردرمانی ذهنی کودکان اوتیسم، کاردرمانی حسی در اوتیسم، کاردرمانی ادراکی حرکتی در اوتیسم، کاردرمانی توجهی در اوتیسم، کاردرمانی حسی حرکتی در اوتیسم، ماساژ درمانی در اوتیسم، کاردرمانی در مهارت های دست کودکان اوتیسم، گفتاردرمانی در فلج مغزی، گفتار درمانی حسی در کودکان اوتیسم، گفتار درمانی در اختلالات حسی و بلع کودکان اوتیسم و مرکز توانبخشی مرکز و غرب تهران با مساحت بالغ بر 400 متر در چهار واحد مجزا به تمام خدمات بهترین کاردرمانی در کودکان اوتیسم وبهترین گفتار درمانی در کودکان اوتیسم تحت نظر جناب آقای دکتر جهانی دارای مدرک دکترای علوم اعصاب و به عنوان بهترین دکتر تشخیص و درمان کودکان اوتیسم در تهران مشغول فعالیت می باشد.
ادراک دیداری وسیله درک و شناخت محرک بینایی است.تأثیر ادراک بینایی از بدو تولد در شناخت جهان پیرامون توسط اطلاعاتی که از طریق چشم بدست میآیند، انکارناپذیر است. مهارتهای درکی- بینایی شامل بازشناسی و تشخیص اشکال، اشیاء، رنگها و سایر مشخصات است. درک بینایی به فرد این امکان را می دهد تا قضاوت دقیق از اندازه، شکل و ارتباطات فضایی اشیاء داشته باشد. برای اینکه فرد بتواند فعالیتهای روزمره زندگی خود را به خوبی انجام دهد، نیاز به پردازش اطلاعات بینایی دارد و در صورتی که درک بینایی در فردی دچار اشکال شود، عملکرد او در فعالیتهای روزمره زندگی مثل غذا خوردن، لباس پوشیدن، رانندگی، تعاملات اجتماعی، اشتغال، خواندن، نوشتن و غیره دچار اشکال میشود و از سویی دیگر ادراک دیداری نقش مهمی در امر یادگیری و پیشرفت تحصیلی ایفا میکند و بخشی از مشکلات افراد دارای اختلال یادگیری اختصاصی از مشکلات ادراک دیداری ناشی می شود. از جمله: حذف و اضافه هنگام خواندن، گم کردن خط هنگام روخوانی و رونویسی، عدم رعایت توالی حروف هنگام خواندن یا نوشتن، مشکل در درک هندسه، غلط های دیکته و … .
ادراک دیداری شامل موارد زیر می باشد:
تمییز دیداری
روابط دیداری – فضایی
حافظه دیداری
حافظه متوالی
پایداری شکل
شکل از زمینه
اکمال بینایی
ریشه یابی و تعیین پروتکل درمانی برای مشکلات ناشی از ضعف مهارت های دیداری ، ازطریق آزمون ارزیابی مهارت های ادراکی- دیداری TVPS انجام می شود. آزمون ارزیابی مهارت های ادراکی- دیداری TVPS توانمندی ها و ضعف های دیداری- ادارکی را مورد اندازه گیری قرار می دهد. اجرای این آزمون ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان می برد.
چگونه بفهمیم که کودکمان در ادراک بینایی خود با مشکل روبروست؟
- عدم توانایی کودک در تکمیل پازل
- عدم تشخیص روابط بین اشیاء و پدیده های اطراف
- دشواری در مکان یابی و جهت یابی (مثلاً: بالا، پایین، بین و...)
- عدم تشخیص تفاوت بین حروف (ب-پ – د-ذ)
- برعکس نوشتن اعداد
- و حروف گم کردن پاراگراف و خط ها به هنگام خواندن و نوشتن
- اشتباه کردن چپ و راست
- فراموش کردن قسمتی که قرار است از روی آن روخوانی کند
- عدم توانایی در ترتیب گذاری اعداد و حروف
- و همچنین مشکلات شایع ریاضی
- عدم توانایی در حفظ حروف الفبا با ترتیب
- عدم توانایی در کپی کردن یک متن یا یک شکل از یک صفحه یا کتاب به روی یک صفحه یا کتاب دیگر
- دشواری به هنگام لباس پوشیدن
- عدم تشخیص اندازه های مختلف بین حروف و اجزا
- فراموش کردن شکل دیداری کلمات
- ناتوانی در تکمیل نقاشی های نصفه، پازل ها و بازی های فکری دیگر
- پرت نشدن حواس کودک به هنگام حرکت ناگهانی یک شئ رنگی در اتاق
- عدم دقت کافی و حواس پرتی دائمی مشکل در پیدا کردن یک وسیله روی یک میز شلوغ.
شما میتوانید در بهترین مرکز درمان اختلالا ت یادگیری تهران با بهترین امکانات و خدمات روان شناسی و کاردرمانی را با کیفیتی مناسب دریافت نمایید.