نوشته شده توسط ندا قدمگاهی
ندا قدمگاهی مسئول فنی بخش یک کلینیک توانبخشی توانش
تاثیرات موسیقی درمانی در مهارت های کودکان
تقویت مهارت های گفتاری و زبانی :
گفتار و آواز در عملکرد بسیار مرتبط به هم هستند و در مناطق مغزی ، مجاورت زیادی دارند. گفتار معمولی به طور طبیعیعناصر موسیقی مانند متر، ریتم، و مسیر ملودیک . . . را در بر دارد . تحقیقات نشان می دهد کهموسیقی باعث تقویت عملکرد گفتار و زبان می شود . موسیقی درمانی می تواند کسانی را که عدم توانایی تکلم دارند به برقراری ارتباط و بیان خود به صورت غیر کلامی قادر سازد. ونیزدر توسعه ارتباط کلامی، گفتار، ومهارت های زبانی کمک کننده است . موسیقی درمانگرها می توانند به یک فرد با اختلال یا تاخیر در توانایی های مختلف گفتاری برای یادگیری چگونگی صحبت کردن بهطریق آواز خواندن و یا ارتباط غیر کلامی از طریق موسیقی کمک کنند.
تقویت مهارت های شناختی:
مغز به تمام عناصر موسیقی شامل ریتم، سرعت، ملودی، هارمونی، و غیره حساس است و واکنش نشان می دهد به خصوص ریتم که سازماندهی خاصی به مغز می دهد . این محرکهای شنیداری به مناطق بالاترپردازش های شناختیدر مغز صعود می کنند و سبب بهینه سازی و افزایش کارایی مهارت های شناختی می شوند . موسیقی یک محیط آموزشیمطلوبی را فراهم می کند که با سازماندهی اطلاعات و تبدیل آموخته ها به بخش های کوچک تر آنها را برای یادگیری وحفظ آسان تر می کند . موسیقی سبب جذب توجه و پایدار نگه داشتن آن می شود . توجه لازمه یادگیری است. و اغلب بعنوان یک وسیله حافظه ای برای یادگیری مفاهیم جدید، از قبیل یادگیری الفبا از طریق آهنگ عمل می کند . موسیقیدرمانگران می توانند از موسیقی برای بهبود مهارت های شناختی از قبیل توجه، حافظه، خلق، وعملکرد اجرایی (سطح بالاتر پردازش ) در مهارت های آکادمیک استفاده کنند.
تقویت مهارت های اجتماعی و رفتاری :
موسیقی بسیار انگیزه بخش و جذاب است و می تواند به عنوان یک تقویت کننده طبیعی برای پاسخ های مطلوبی چونکاهش رفتارهای منفی و یا افزایش خود کنترلی و مشارکت فعال اجتماعی از طریق راههای مناسب استفاده شود.همچنین تسهیل کننده بهبودی در مهارت های اجتماعی از قبیل بازی مشارکتی نوبت گیری ، روابط متقابل، گوش دادن و پاسخ دادن به دیگران می باشد موسیقی درمانی یک محیط غیر تهدید آمیز وساختار یافته را فراهم میکند که در آن افرادفرصت برای توسعه شناخت خود و بیان مناسب احساسات خود را پیدا می کنند.
بهبود هماهنگی حرکتی :
تحقیقات تشابه بین ریتم و حرکت راتایید می کنند . ریتم می تواند برای سازماندهی، هماهنگی و بهبود حرکت استفاده شود. موسیقی درمانگرها می توانند از موسیقی برای تسهیل حرکت با کیفیت کاربردی تر در مهارت های حرکتی ظریف و درشت از جمله برنامه ریزی حرکتی ، کنترل حرکتی، هماهنگی حرکتی، آموزش راه رفتن و آگاهی بدناستفاده کنند .
بهبود پردازش های حسی چندگانه:
موسیقی ، تحریکات چند حسی (شنوایی، بینایی و لامسه) را فراهم می کند . جزء ریتمیک موسیقی برای سیستم های حسی بسیار سازمان دهنده است در نتیجه حس های شنوایی، بینایی، لامسه، عمقی (ورودیبه عضلات و مفاصل)،وستیبولار (ورودی برای تعادل) و مهارت های پردازش های خود تنظیمی می تواند از طریق موسیقی درمانی بهبود یابد.