تلفن: 66570947

.

همی پلژی

همی‌پلژی(Hemiplegia)  که یکی از انواع فلج مغزی میباشد.همي پلژي ناشي از صدمه به مغز مي باشد که  ممکن است در دوران حاملگی ، حين تولد و يا در مدت زمان کوتاهي پس از تولد رخ دهد.

برای تماس با کلینیک اینجا کلیک کنید 02166570948

پلژی به معنی فلج کامل در عضلات به خصوص اندام‌ها است. همی پلژی (Hemiplegia) به معنی فلج کامل دست، پا وتنه در یک سمت بدن مثلاً سمت راست.

اگر یه طرف مغز صدمه ببیند ، آثار همی پلژی  در سمت مخالف روی اندام های بدن قابل مشاهده میشود.

-علائم مشخص همي پلژي:

علائم همی پلژی در افراد مي تواند خفيف و يا شديد باشد، تشنج مي تواند جزء اين علائم باشد که برخي از افراد را مبتلا مي سازد، مشکلات حرکتي وتعادلي از جمله اين علائم است که مهارتهايي از جمله نوشتن، نشستن، راه رفتن، حرف زدن و غيره را درگير مي سازد. عضلات در يک طرف از بدن ممکن است سفت و ضعيف باشد. حدود 25% کودکان همي پلژي داراي بهره هوشي زير 70 (عقب ماندگي ذهني) مي باشند.

-علل همي پلژي:

دیابت ، بیماری های ارثی ، صدمات سر،تومورهاي مغزي، بيماريهاي مادرزادي،بيماريهاي صرع،مننژيت، آنسفاليت و عفونتهاي ديگر مغزنيز مي تواند باعث همي پلژي شود.

عفونتهاي دوران بارداري در مادر مي تواند باعث صدمه به مغز کودک شده و منجر به همی پلژی گردد.

-عوارض فلج مغزي همي پلژي:

اسپاسم در عضلات پشت ساق ،مشکلات بينايي و تشنج نيز از جمله عوارضي است که ممکن است در اثر همی پلژی در فرد ضاهر شود.

-تشخيص همی پلژی:

تشخيص اين کودکان در صورتيکه تولد طبيعي داشته باشند اغلب در سنين 4 تا 5 ماهگي و در اثر عدم استفاده از دست شناسايي مي شوند.

-درمان همی پلژی:

درمان همی پلژی همان توانبخشی ،کاردرمانی ، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی می باشد.اما درمانهاي متفرقه از جمله ماساژ و يوگا کمک کننده هستند.

عمل جراحي ممکن است در مورد تغيير شکل اندام مفيد باشد. همچنين وسايل کمکي و ارتوپدي فني نيز مؤثر مي باشند.