تلفن: 66570947

.

مقالات

آزار جنسی و جسمی در کودکان

آزار جنسی جدا از آسیب‌های جسمی که به کودک وارد می‌کند، آثار مخرب فراوانی بر روی روان کودک بر جای می‌گذارد. اختلال استرس پس از حادثه، اضطراب، افسردگی و انزواطلبی نیز از اختلالات شایعی هستند که در این کودکان دیده می‌شود.  

آزار جنسی همراه با PTSD و جسمی عمدتاً به دو شکل ظاهر می‌شود:

همراه با PTSD و بدون PTSD

در مدل اول به‌صورت مکرر صحنه آزار جنسی برای کودک تکرار می‌شود (شبیه موج جنگ)

 و در نوع دوم تجسم صحنه آزار جنسی متوقف‌شده است زیرا مداخله روانشناسی سریع انجام‌نشده و کودک در طول این مدت این حادثه ناگوار را انکار کرده اما همچنان مانند نوع اول تحت تأثیر اثرات مخرب آزار جنسی قرارداد.

در هر دو مدل لازم است به کودک کمک شود صحنه آزار را از کلیت اتفاق تا جزییات در چندین مرحله و در چند جلسه یادآوری کند. بعد از هر مرحله یادآوری کودک یا نوجوان دچار اضطراب می‌شود و درمانگر اجازه می‌دهد مراجع در حالت اضطراب بماند تا اینکه پاراسمپاتیک وارد عمل شود و کودک آرام شود و دوباره مراجع از ابتدا داستان را تعریف می‌کند

این تکنیک در بستر یک رابطه حمایتی میان درمانگر و مراجع، بارها تکرار می‌شود تا اینکه بار هیجانی آن اتفاق کمرنگ شود و فلش بک‌ها از بین بروند.

 

نشانه‌های این اختلال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. کودک مدام احساس گناه و شرم‌زدگی می‌کند

۲. نسبت به رویدادهای مثبت فقر هیجانی و بی‌احساسی دارد

۳. واپس‌روی رشدی، به صورتی که به رفتارهای اولیه کودکی مانند شب‌ادراری و مکیدن انگشت‌بر می‌گردد

۴. کودک رفتارهای هیجانی و برانگیختگی بیش‌ازحد از خود نشان می‌دهد و مدام گوش‌به‌زنگ است

۵. کودک دچار اختلالات خواب، کابوس و رؤیاهای بدون محتوا می‌شود

۶. از مکان‌هایی که یادآور واقعه ناخوشایند است اجتناب می‌کنند

۷. تمایل به بازی‌های تکراری در موضوع و پیرامون واقعه ناخوشایند

درمان کودک آسیب‌دیده  از آزار جنسی

غالباً مداخلات روانشناسی اثرات چشمگیری می‌گذارند ولی گاهی در موارد بسیار شدید آزار جنسی داروهای بنزودیازپین مانند آلپرازولام/ کلونازپام/ دیازپام و لورازپام برای کاهش حملات هیجانی تجویز می‌شود تا تکنیک‌های روانشناسی سریع‌تر اِعمال شود

درمان آزار جنسی در کودکان با نوروفیدبک

نوروفیدبک مغز را برای تولید آرامش آموزش می‌دهد و هم‌زمان پاسخ استرس‌زا را تنظیم می‌کند. مناطق خاصی از مغز که توسط PTSD   تحت تأثیر قرار دارند می‌توانند برای تولید الگوهای سالم‌تر آموزش‌دیده و هدفمند شوند. اغلب، اولین نشانه بهبودی این است که مراجع خواب بهتری دارد و به ترتیب علائم دیگر شروع به بهبود می‌کنند و اغلب به میزان غالب توجهی داروها کاهش می‌یابند. بعد از آموزش کافی، شخص PTSD  حالت آرامش خود را حفظ می‌کند. هنگامی‌که آن‌ها به این حالت پایدار رسیدند، جلسات نوروفیدبک می‌تواند تا زمانی که نیازی به آموزش بیشتر نباشد، کاهش یابد.

 چرا PTSD  با نوروفیدبک درمان می‌شود؟

تأثیرپذیری بالا

غیرتهاجمی بودن درمان

مستقل از دارو

بدون درد

بدون عوارض جانبی

درمان پایدار

همراه با آموزش کافی

 نکته بسیار مهم

به‌محض اینکه متوجه شدید کودک یا نوجوان شما در معرض آزار جنسی قرارگرفته حتماً به روانشناس مراجعه کنید؛ زیرا  اثر آزار جنسی خودبه‌خود برطرف نمی‌شود هرچه مداخله حرفه‌ای دیرتر اتفاق بیفتد درمان سخت‌تر خواهد شد.

خانم نجفی-کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی

کلینیک توانبخشی کودکان توانش در زمینه آزار جنسی در کودکان با استفاده از متخصصان و مشاوران باتجربه  خدمات مشاوره‌ای و درمانی را به کودکان آسیب‌دیده از آزار جنسی و جسمی ارائه می‌دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 66570947 و 66570948 تماس بگیرید و با به آدرس خیابان جمال‌زاده جنوبی، نبش جمهوری، پلاک 78، طبقه اول، واحد 4 مراجعه نموده و از خدمات بهترین مرکز توانبخشی کودکان بهره‌مند شوید.

 

 

 

آزمون‌ ارزیابی عصب روانشناختی CANTAB

کارکردهای شناختی فرایندهایی چون توجه، حافظه و کارکردهای اجرایی مانند انعطاف‌پذیری شناختی، بازداری پاسخ، تصمیم‌گیری، حافظه کاری، استدلال، برنامه‌ریزی و … هستند که انسان به‌واسطه این فرایندها می‌تواند فعالیت‌های هوشمندانه داشته باشد. ارزیابی شناختی، نوعی بررسی عملکرد مغز است که در آن با بررسی کارکردهای شناختی مغز، به بررسی سطح عملکرد مغز می‌پردازند. در اثر برخی از اختلالات روان‌پزشکی و عصب-شناختی، کارکردهای شناختی افراد دچار نقص و آسیب می‌گردد که برحسب نوع اختلال، نوع آسیب‌های شناختی نیز متفاوت می‌باشند. در ارزیابی شناختی با استفاده از آزمون‌های کامپیوتری و یا قلم کاغذی ابعاد مختلف عملکردهای شناختی مغز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ادامه مطلب...

موسیقی درمانی و تأثیرآن بر عملکرد مغز (توانمندسازی عصبی)

یکی از روش های تخصصی و مورد تایید جهانی در زمینه کودک موسیقی درمانی با رویکرد توانمندسازی می باشد. موسیقی درمانی با رویکرد  توانمند سازی  عصبی یک رویکرد علمی است که با استفاده از موسیقی در بهبود کارکرد های شناختی (شامل حافظه، توجه، تمرکز و یادگیری)، مهارت های حسی - حرکتی و گفتاری و  اختلالات عصبی نقش بسزایی دارد.

ادامه مطلب...

آزمون حافظه فعال (Working Memory Test)- N- BACK

حافظه فعال (Working Memory) یک مفهوم نظری و محوری برای روانشناسی شناختی، روانشناسی عصبی و علوم اعصاب است. حافظه فعال نوعی حافظه کوتاه‌مدت است که برای حفظ موقت تعدادی از اطلاعات در ذهن و پردازش آن‌ها به‌منظور استدلال و حل مسئله به کار می‌رود و اطلاعات مزاحم را کنار می‌گذارد. این حافظه، یک سیستم شناختی با ظرفیت محدود است که وظیفه نگه‌داری موقت اطلاعات موجود را جهت پردازش بر عهده دارد و برای استدلال، هدایت، تصمیم‌گیری و رفتار مهم است.

ادامه مطلب...

آزمون‌های روان‌شناختی - IVA

آزمون‌های روان‌شناختی ابزارهایی هستند که به‌منظور بررسی دقیق توانمندی‌ها، استعدادها، شخصیت، حافظه، توانایی یادگیری، قدرت استدلال و استنباط، سبک زندگی، نقاط قوت و ضعف‌های احتمالی افراد در زندگی، مورداستفاده قرار می‌گیرند. آزمون‌های روان‌شناختی می‌توانند به‌عنوان ابزارهایی معتبر در کنار مصاحبه‌های تشخیصی و بالینی در امر تشخیص و برنامه‌ریزی‌های آموزشی به شکل مؤثری مورداستفاده قرارگرفته و در راستای خودشکوفایی فردی و جمعی بسیار مفید باشند. این آزمون‌ها بسته به اینکه چه چیزی را بررسی می‌کنند، استفاده‌های متفاوتی داشته و به‌تبع، طبقه‌بندی‌های مختلفی نیز خواهند داشت. برخی از آن‌ها کاربرد عمومی‌تری داشته و برخی کاربرد تخصصی‌تر. 
کلینیک توانبخشی  و توانمندسازی عصبی توانش با تکیه‌بر به‌روزترین یافته‌های علمی و پژوهشی در حیطه روانشناسی، از مجموعه‌ای از بهترین آزمون‌ها برای دقت تشخیص و ارائه راهکارهای مناسب برای درمان استفاده می‌کند  و که این امر  موجب  تشخیص  زودهنگام  اختلال و درمان به‌موقع می‌گردد.

ادامه مطلب...

توانبخشی شناختی (CRT)

عملکردهای شناختی مغز، طیف گسترده‌ای از ظرفیت‌های رفتاری و فرآیندهای شناختی را در برمی‌گیرد که شامل استدلال کلامی، حل مسئله، برنامه‌ریزی، ترتیب گذاری، توانایی حفظ توجه، بهره‌مندی از بازخوردها، عملکرد چند تکلیفی، انعطاف‌پذیری شناختی و توانایی اداره موقعیت‌های جدید است. بخش دیگری از عملکردهای شناختی، شناخت اجتماعی است که  بیشتر ادراک هیجانی، باورها و خواسته‌ها و امیال را دربر می‌گیرد، مثل تجربه پاداش و تنبیه، تنظیم رفتارهای اجتماعی و تصمیم‌گیری که تفسیرهای هیجانی و شخصی را در برمی‌گیرد.

ادامه مطلب...

تحریک الکتریکی جداره جمجمه CES

امروزه درمان‌های جدیدی در حیطه اختلال‌های روان‌شناختی و روان‌پزشکی به وجود آمده است. درمان‌هایی که به نسبت قبل اثربخشی سریع‌تر و کارآمد‌تری داشته و همچنین با عوارض کمتری هم همراه هستند. یکی از این درمان‌های جدید،  تحریک الکتروتراپی کرانیال CESیا تحریک الکتریکی جداره جمجمه است. CES یکی از درمان‌های مبنی بر دانش علوم اعصاب است و مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است.

ادامه مطلب...

درمان مشکلات درکي – حرکتي کودکان

بعد ارزیابی‌های کودک و تشخیص مشکلات درکی حرکتی، برنامه‌های درمانی انفرادی برای کودک در نظر گرفته می‌شود و در این برنامه درمانی، آموزش کودک از سطح توانايي کودک شروع شود و تا سطوح پيچيده ادامه دارد؛ و تمرین‌ها از سطوح درکي - حرکتي ساده شروع می‌شود و تا سطح شناختي عالی پيش می‌رود. سپس با استفاده از روش يکپارچگي حسي (شنوايي، بينايي، لامسه، وستیبولار و عمقی) در تقويت حواس ضعيف کودک تلاش می شود تا به‌تدریج و به‌آرامی کودک به سطح رشد طبيعي نزديک شود. در واقع روش درکی حرکتی با مشخص کردن رابطه یادگیری بین مغز و بدن با استفاده از ۵ حوزه ذکرشده باعث می‌شود که مغز برای یادگیری مهیا شود.

ادامه مطلب...

مشکلات درکي – حرکتي در کودکان

کودکان مراحل مختلف رشدی را طی می‌کنند مرحله حسی حرکتی که در خلال شیرخوارگی و کودکی، پشت سر گذاشته می‌شود. در این مرحله، کودک به کمک حس و حرکت در محیط اطراف خود به تجربه می‌پردازد. به‌تدریج به‌سوی مرحله ادراکی حرکتی می‌روند کودک در این مرحله نیز مهارت‌هایی را کسب می‌کند. مرحله بعد مرحله شناختی است، در این مرحله، توانایی درک مفاهیم و کسب مهارت‌هایی مانند نمادسازی، انتزاع، بیان کلامی، خواندن و … در کودک پدید می‌آید.

ادامه مطلب...

اختلال اضطراب جدایی (Separation anxiety disorder)

در ادامه مطلب اختلال اضطرابی در کودکان، به شایع ترین اختلالات اضطرابی یعنی اختلال اضطراب جدایی (SAD)در کودکان می پردازیم

یکی از شایع ترین اختلالات اضطرابی، اختلال اضطراب جدایی (SAD)می باشد. اختلال اضطراب جدایی یکی از زیر شاخه های اختلالات  اضطرابی است و در این اختلال فرد به علت جدایی از خانه یا افرادی (برای مثال یک والد، خواهر یا برادر، یا دوست) که با آنها اتصال عاطفی قوی دارد، اضطراب شدیدی از قبیل ترس و نگرانی را تجربه می‌کند. همچنین می تواند جنبه های مختلف زندگی از قبیل: شغل، تحصیل، روابط اجتماعی و خانوادگی و ... را تحت تأثیر قرار دهد.

ادامه مطلب...

اختلال اضطرابی در کودکان

اگرچه حالت اضطراب (Anxiety) نوعی حالت هیجان طبیعی می باشد که همه ی انسانها آن را در زندگی روزمره ی خود تجربه می نمایند اما زمانی که شدت حالت اضطراب زیاد می گردد سبب ایجاد حالت های ناراحت کننده می گردد زندگی انسان را مختل  می نماید . اختلالات اضطرابی یکی از شایعترین انواع اختلالات روانشناختی می باشند که در دوران کودکی و نوجوانی مشاهده می گردند.

ادامه مطلب...

لکنت زبان در کودکان

خطاهای گفتاری کودکان پیش دبستانی و قبل ازآن  ساده و رایج تلقی می شود و خود را در قالب تکرار سیلاب ها و کشیدن اول صداها نشان می دهد. از آنجایی که کودک نسبت به شیوه گفتار خود آگاهی ندارد، معمولاً نگرانی خاصی هم از این بابت احساس نمی کند. چنانچه درمان لکنت در این مرحله آغاز شود، درصد بهبود کودک بسیار بالا خواهد بود.

ادامه مطلب...

بهترین روش های درمان لکنت زبان

آنچه که تاکنون مشخص شده این است که درمان های به روز و منسجم گفتاردرمانی بهترین  راه بهبود لکنت می باشد. درمان لکنت با گفتاردرمانی  برای کودکان به معنای این است که آنها یاد بگیرند به شیوه ای راحت تر صحبت کنند و احساس و نگرش مثبتی نسبت به صحبت کردن خود داشته باشند. مدت زمان و نوع درمان بستگی به نیازهای کودک، شدت و تغییرات لكنت او (رفتار لكنت) در طی زمانی دارد. در مجموع می توان گفت در هر گروه  سنی رویکردهای متفاوتی وجود دارد.

ادامه مطلب...

لکنت زبان و درمان آن

یکی از مسائل و مشکلات خاص دوران کودکی اختلالات و ناروانی های گفتاری است که از جمله شایع ترین آنها می توان از لکنت زبان نام برد. لكنت یک اختلال گفتاریست که معمولا در صداهای اول كلمات رخ می دهد.

ادامه مطلب...

درمان اختلال طیف اتیسم به روش اسنوزلن

پایه  و اساس، درمان کودکی که مبتلا به اختلال اتیسم است، درمان های حسی می باشد. که در مطلب پیشین در مورد یکپارچگی حسی یا SI   پرداخته شد . یکی دیگر از درمان های اساسی درمان اسنوزلن(SNOZELEN) است.

ادامه مطلب...

ویژگی های تشخیصی بیماری اتیسم در DSM-V

دی‌اس‌ام-۵ (DSM-5)، نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی است که توسط انجمن روان‌پزشکی آمریکا (APA) منتشر شده است و در واقع یک راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی است. درادامه مطلب ویژگی های تشخیصی بیماری اتیسم براساس DSM-V ارائه می شود.

ادامه مطلب...

درمان های اساسی اختلال طیف اتیسم (ASD)

مشکلات اساسی افرادی دارای اختلال ASD  که علائم آن را نشان می دهند،  مشکل در پردازش های حسی و یکپارچگی پردازش ها است .  در واقع مغز ما شامل لب ها و قسمت های مختلف است  مثل لب فرونتال(پیشانی) لب پری تال (آهیانه ) لب شنوایی و لب بینایی می باشد و  اطلاعات بینایی ، شنیداری، حسی، حرکتی  در هر لب به طور مجزا پرداش می شود  و در نهایت بعد از پردازش اطلاعات ، یک یکپارچگی  در  مغز اتفاق می افتد و با تعامل همه  لب ها با هم به یک  برون ده درست خواهیم رسید اما  در افراد اتستیک هر کدام از لب ها به تنهایی درست و خوب پردازش می شوند اما مغز کاملا جزیره ای عمل می کند و پردازش اطلاعات با تعامل همه لب ها دارای یکپارچگی نمی باشد و مغز اینها به صورت منطقه ای فعالیت  می کند.

ادامه مطلب...

عوامل موثر بر اختلال اوتیسم

علت اوتیسم هنوز شناخته شده نیست و یک دلیل خاص نمی توان برای آن مشخص کرد. با توجه به پیچیدگی اختلال اوتیسم و این حقیقت که علایم اوتیسم و شدت آن متفاوت است، دلایل احتمالی زیادی وجود دارد. هم ژنتیک و هم محیط ممکن است در بروز اوتیسم نقش داشته باشند و هر کدام به تنهایی یا به صورت ترکیبی می توانند علت اوتیسم باشند.

ادامه مطلب...

اختلال طیف اتیسم (Autism Spectrum Disorder- ASD)

اختلال اتیسم یک اختلال عصبی-رشدی است که جنبه های مختلف رشد کودک را تحت قرار می دهد  و علائم آن تا 36   ماهگی فرصت بروز دارند. در گذشته این اختلال، اختلال نافذ رشد ( Pervasive Developmental Disorders ) یا PDD  نامیده می شد.  اختلالات نافذ رشد (PDD) برای شرح گروهی از اختلالات بکار برده می شد  که با مشخصات اختلال در ایجاد روابط معمول بین فردی و اجتماعی و اشکال در به دست آوردن مهارتهای گفتاری وغیر گفتاری و تمایلات محدود به یک سری فعالیتها و علائق و تمایل به تکرار نمودن آنها .تعریف می شد

ادامه مطلب...

درمان اختلالات یادگیری (LD)

نوروفیدبک و درمان اختلال یادگیری کودک
اختلال یادگیری (LD) ماهیتی غیر یکنواخت دارد که این عدم یکنواختی در الگوهای تحصیلی، قوت و ضعف پردازش اطلاعات منعکس می­شود. کودکان دارای مشکلات یادگیری سطوح بالایی از نسبت فعالیت­های امواج آلفا و بتا را از خود نشان می­دهند که به پیشرفت فعالیت­های ذهنی صدمه می­زند.

ادامه مطلب...

مقالات دیگر...

  1. فرآیند تشخیص اختلالات یادگیری (LD)
  2. شایع‌ترین اختلالات یادگیری (LD)
  3. اختلال یادگیری (Learning disability- LD)
  4. نقش کاردرمانی در درمان کودکان ADD
  5. انواع اختلالات (ADD)
  6. اختلال در توجه(Attention Deficit Disorder - ADD)
  7. تشخیص بیش فعالی با آزمون تخصصی توجه و تمرکز IVA
  8. درمان کودکان بیش فعال (ADHD) با نوروفیدبک
  9. شیوع بیش فعالی و نقص توجه
  10. درمان اختلال بیش فعالی  ADHD
  11. علائم و رفتارهای کودکان ADHD
  12. بیش فعالی(ADHD ) در کودکان
  13. طراحی دکوراسیون مرکز توانبخشی کودکان
  14. اهمیت و ضرورت علم گفتار درمانی
  15. سایر ضوابط مورد نیاز مرکز گفتار درمانی
  16. فضای فیزیکی و تجهیزات برای یک مرکز گفتار درمانی
  17. شرح وظایف و حدود اختیارات کلینیک گفتاردرمانی
  18. ضوابط تأسیس مرکز گفتار درمانی
  19. گفتار درمانی را نیمه کاره راه نکنید
  20. آيا بيماری خاصی وجود دارد که به واسطه ابتلا به آنها کودک دچار تاخير گفتاری شود؟
  21. قابل‌فهم نبودن کلماتی که کودک می گويد به گفتاردرمانی نياز ندارد؟
  22. کدام کودکان به گفتاردرمانی نياز دارند؟
  23. آیا نوروفیدبک محدودیت و عوارضی نیز دارد؟
  24. درمان عدم تمرکز در کودک با نوروفیدبک
  25. تمرکز حواس هنگام مطالعه و روشها تقویت
  26. چنند روش افزايش تمرکز در درس خواندن
  27. چند علت عدم تمرکز در درس خواندن
  28. راه های درمان عدم تمرکز در درس خواندن و ایجاد انگیزه
  29. چهار روش آسان برای درمان عدم تمرکز در درس خواندن
  30. چند نکته در درمان عدم تمرکز در کودکان
  31. علایم اولیه راه رفتن کودک
  32. بیماری پای چماقی یا پای چنبری
  33. مشکلات شایع پا در کودکان که باعث عدم توانیی در راه رفتن می شود
  34. نکاتی درباره استفاده از روروئک برای راه رفتن کودک
  35. نحوه راه رفتن و استاندارد آن در کودک
  36. کج گذاشتن پا در کودکان
  37. علت های تاخیر در راه رفتن کودک
  38. آیا پاهای پرانتزی نیاز به کاردرمانی برای راه رفتن کودک دارد؟
  39. چند نکته گفتار درمانی برای پدر و مادر ها
  40. نقش تقلید صدا در گفتار درمانی
  41. درمان عدم تمرکز در درس خواندن با نوروفیدبک
  42. درمان اختلالات اضطرابی با نوروفیدبک
  43. درمان اختلالات یادگیری با نوروفیدبک
  44. درمان اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه با نوروفیدبک
  45. درمان ميگرن و سردردهای تنشی با نوروفیدبک
  46. چرا به نوروفیدبک دوپینگ اخلاقی می گویند؟
  47. آیا مغز موج دارد ؟
  48. کدام اختلالات روانی با نوروفیدبک قابل درمان است؟
  49. عدم تمرکز دردرس خواندن چه رابطه ای به هوش دارد؟
  50. کاردرمانی یکپارچه سازی حسی در کودکان مبتلا به اختلالات نافذ رشد
  51. DCD ( اختلال هماهنگی رشدی ) چیست؟
  52. لکنت زبان در کودکان
  53. "در مورد امواج مغزی خود بیشتر بدانیم "
  54. تاثیرات موسیقی درمانی در مهارت های کودکان
  55. بهبود عملکرد سیستم بینایی
  56. توانمند سازی عصبی "نوروپلاستی سیتی و رابطه آن با هوش"
  57. نقش موسیقی درمانی در علوم اعصاب
  58. نوروفیدبک چیست؟
  59. توانبخشی شناختی یا CRT چیست؟
  60. موسیقی و ADHD
  61. موسیقی و عملکرد مغز
  62. موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم
  63. تاثیر بهبودمهارت های ادراک بینایی بر فعالیتهای روزمره ی زندگی
  64. آیا می دانید نوروفیدبک چگونه عمل می کند؟
  65. PRT چیست؟
  66. ماساژ درمانی
  67. AVS
  68. TDCS و خلاقیت
  69. علوم اعصاب شناختي
  70. آیا کودک من با استعداد است؟
  71. چرا کودکان به مشاوره تحصیلی نیاز دارند؟
  72. چه کسانی نیاز به گفتاردرمانی دارند؟
  73. توانبخشی شناختی CRT
  74. تفاوت بین این دو مغز چیست؟