تلفن: 66570947

.

مقالات

درمان اختلال طیف اتیسم به روش اسنوزلن

پایه  و اساس، درمان کودکی که مبتلا به اختلال اتیسم است، درمان های حسی می باشد. که در مطلب پیشین در مورد یکپارچگی حسی یا SI   پرداخته شد . یکی دیگر از درمان های اساسی درمان اسنوزلن(SNOZELEN) است.

ادامه مطلب...

ویژگی های تشخیصی بیماری اتیسم در DSM-V

دی‌اس‌ام-۵ (DSM-5)، نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی است که توسط انجمن روان‌پزشکی آمریکا (APA) منتشر شده است و در واقع یک راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی است. درادامه مطلب ویژگی های تشخیصی بیماری اتیسم براساس DSM-V ارائه می شود.

ادامه مطلب...

درمان های اساسی اختلال طیف اتیسم (ASD)

مشکلات اساسی افرادی دارای اختلال ASD  که علائم آن را نشان می دهند،  مشکل در پردازش های حسی و یکپارچگی پردازش ها است .  در واقع مغز ما شامل لب ها و قسمت های مختلف است  مثل لب فرونتال(پیشانی) لب پری تال (آهیانه ) لب شنوایی و لب بینایی می باشد و  اطلاعات بینایی ، شنیداری، حسی، حرکتی  در هر لب به طور مجزا پرداش می شود  و در نهایت بعد از پردازش اطلاعات ، یک یکپارچگی  در  مغز اتفاق می افتد و با تعامل همه  لب ها با هم به یک  برون ده درست خواهیم رسید اما  در افراد اتستیک هر کدام از لب ها به تنهایی درست و خوب پردازش می شوند اما مغز کاملا جزیره ای عمل می کند و پردازش اطلاعات با تعامل همه لب ها دارای یکپارچگی نمی باشد و مغز اینها به صورت منطقه ای فعالیت  می کند.

ادامه مطلب...

عوامل موثر بر اختلال اوتیسم

علت اوتیسم هنوز شناخته شده نیست و یک دلیل خاص نمی توان برای آن مشخص کرد. با توجه به پیچیدگی اختلال اوتیسم و این حقیقت که علایم اوتیسم و شدت آن متفاوت است، دلایل احتمالی زیادی وجود دارد. هم ژنتیک و هم محیط ممکن است در بروز اوتیسم نقش داشته باشند و هر کدام به تنهایی یا به صورت ترکیبی می توانند علت اوتیسم باشند.

ادامه مطلب...

اختلال طیف اتیسم (Autism Spectrum Disorder- ASD)

اختلال اتیسم یک اختلال عصبی-رشدی است که جنبه های مختلف رشد کودک را تحت قرار می دهد  و علائم آن تا 36   ماهگی فرصت بروز دارند. در گذشته این اختلال، اختلال نافذ رشد ( Pervasive Developmental Disorders ) یا PDD  نامیده می شد.  اختلالات نافذ رشد (PDD) برای شرح گروهی از اختلالات بکار برده می شد  که با مشخصات اختلال در ایجاد روابط معمول بین فردی و اجتماعی و اشکال در به دست آوردن مهارتهای گفتاری وغیر گفتاری و تمایلات محدود به یک سری فعالیتها و علائق و تمایل به تکرار نمودن آنها .تعریف می شد

ادامه مطلب...

درمان اختلالات یادگیری (LD)

نوروفیدبک و درمان اختلال یادگیری کودک
اختلال یادگیری (LD) ماهیتی غیر یکنواخت دارد که این عدم یکنواختی در الگوهای تحصیلی، قوت و ضعف پردازش اطلاعات منعکس می­شود. کودکان دارای مشکلات یادگیری سطوح بالایی از نسبت فعالیت­های امواج آلفا و بتا را از خود نشان می­دهند که به پیشرفت فعالیت­های ذهنی صدمه می­زند.

ادامه مطلب...

فرآیند تشخیص اختلالات یادگیری (LD)

در کلینیک توانبخشی توانش متخصصان درمان اختلالات یادگیری با انجام مصاحبه با والدین و ارزیابی کودکان  پیشینه كاوی، مشاهده ی بالینی، آزمون های غیررسمی، آزمون های میزان شده ی رسمی و تفسیر نمرات آزمون به بررسی کودک دارای اختلال یادگیری (Learning disability) می پردازند. از مهمترین ویژگی هایی که به آن توجه می شود عبارتند از :

ادامه مطلب...

شایع‌ترین اختلالات یادگیری (LD)

اختلال در خواندن /نارساخوانی (Dyslexia) یکی از انواع اختلال یادگیری است که در آن، کودک در خواندن، تلفظ و یادآوری کلمات با مشکل مواجه است. اختلال خواندن یا دیسلکسیایا خوانش پریشی یک اختلال یادگیری است که به دلیل ناتوانی در تشخیص صداها و و مرتبط کردن حروف و لغات در برخی کودکان به وجود می‌آید و آنها را در مدرسه دچار مشکل می‌کند. این کودکان بینایی و شنوایی و همچنین هوش طبیعی دارند.

ادامه مطلب...

اختلال یادگیری (Learning disability- LD)

مفهوم اختلال یادگیری(LD)، شامل اختلال های یادگیری و شناختی می شود که در فرد درونی هستند و بر درس ها و عملکردها تاثیر می گذارند. 
. اختلالات یادگیری(LD)  مشکلات پردازشی در حوزه مغز و اعصاب هستند.این مشکلات پردازشی می‌توانند در مهارت و توانایی‌های یادگیری فرد مانند خواندن، نوشتن و ریاضیات اختلال ایجاد کنند. 
همچنین در سطوح بالاتر اختلالات یادگیری (LD) بر توانایی سازماندهی، برنامه‌ریزی، استدلال انتزاعی، حافظه بلند مدت، حافظه کوتاه مدت و قدرت تمرکز و توجه تأثیر می‌گذارد.
اختلالات یادگیری (LD) می‌تواند بر زندگی فرد فراتر از تحصیلات تأثیر گذاشته و بر روابط با خانواده، دوستان و روابط کاری وی نیز اثر بگذارد. به دلیل مشکل داشتن در خواندن، نوشتن و ریاضیات در سال‌های مدرسه، علائم اختلالات یادگیری (LD) غالباً در این زمان خود را نشان می‌دهند.

ادامه مطلب...

نقش کاردرمانی در درمان کودکان ADD

متخصصین کاردرمانی به خوبی می‌دانند که کم توجهی کودک زندگی هر یک از بیماران و خانواده‌شان را به روش متفاوتی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و به همین دلیل سعی می‌کنند رویکردی مشورتی را برای کمک به مدیریت زندگی روزمره تک ‌تک کودکان ADD به کار ببرند.
بنابراین هدف اصلی متخصص کار درمانی این است که به کودکان کم توجه (ADD) کمک کند تا فعالیت‌های روزمره را بدون مشکل انجام بدهند. متخصص کاردرمانی کودک دو راهبرد زیر را به کودکان کم توجه ارائه می‌دهد:

ادامه مطلب...

انواع اختلالات (ADD)

اختلال یادگیری به طور مستقیم برخی از مهارت‌های یادگیری مانند خواندن، نوشتن و محاسبه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اختلال یادگیری ناتوانی ذهنی و فیزیکی نیست و به هیچ عنوان نشان‌دهنده ضعف هوشی کودک نمی‌باشد. اما در عوض، این اختلال تمرکز کودک در مدرسه و توانایی او در انجام و اتمام کارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که هر کودک ممکن است به بیش از یک اختلال دچار شود.

ادامه مطلب...

اختلال در توجه(Attention Deficit Disorder - ADD)

"اختلال در توجه" (ADD) از شایع‌ترین اختلالات رفتاری در بین دانش آموزان به ویژه در سنین دبستان محسوب می‌شود. همواره بسیاری از والدین دانش آموزان و معلمان مدارس احساس نگرانی خود را از کم توجهی یا بی‌توجهی برخی از کودکان اعلام می کنند و طالب مشاوره ، راهنمایی و کمک هستند.

ادامه مطلب...

تشخیص بیش فعالی با آزمون تخصصی توجه و تمرکز IVA

یکی از معتبرترین آزمون های تشخیص تخصصی بیش فعالی ( ADHD )آزمون توجه و تمرکزIVA   است که در مرکز توانبخشی  کودکان توانش با ارائه گزارش امکان پذیر است.

آزمون توجه و تمرکزIVA   یک تست نوروسایکولوژی ( عصب شناختی ) جهت ارزیابی توجه در هر دو حیطه توجه دیداری و توجه شنیداری و همچنین بررسی عملکرد کنترل تکانش می باشد.  آزمون توجه و تمرکز و تشخیص بیش فعالی IVA ، دقیقاً می تواند عملکرد سیستم عصبی را در زمینه توجه و تمرکز بررسی کند .

IVA  عامل اصلی یعنی کنترل واکنش و توجه را مورد ارزیابی قرار می دهد. آزمون IVA به تشخیص و تفکیک انواع ADHD شامل (کمبود توجه، بیش فعالی، تکانشگر)، نوع ترکیبی و نوع ناشناخته می پردازد. این آزمون برای بررسی مشکلات و اختلالات دیگری نظیر مشکلات خودکنترلی ، اختلالات خواب، اضطراب و … استفاده می شود. این آزمون برای افراد ۶ سال به بالا و بزرگسالان اجرا می شود. مدت زمان اجرای این آزمون (همراه با بخش آموزش) حدوداً ۲۰ دقیقه می باشد.

مزایای استفاده از آزمون IVA  این است که در ۲۰ دقیقه می توان انواع بیش فعالی را تشخیص داد. انواع عدم دقت بینایی، شنوایی و تکانشی بودن را اندازه گیری کرد. بهترین سبک یادگیری فرد را آشکارا تشخیص می دهد.

کاربرد های تست توجه و تمرکز و تشخیص بیش فعالی IVA

بررسی دقیق میزان توجه افراد و اینکه متوجه بشویم در فردی توجه دیداری بهتر است یا توجه شنیداری  تشخیص بیش فعالی یا همان ADHD ، آزمون با دقت بالایی ( بالاتر از 80% ) می تواند تخمین بزند که احتمال بیش فعالی | ADHD وجود دارد یا خیر؟

در افراد بیش فعالی | ADHD می گوید که بیشتر مشکل در کدام حیطه توجه است.

امکان تمایز بین ADD و ADHD ، در واقع می گوید فرد بیشتر ضعف توجه و تمرکز دارد یا اینکه رفتارهای ناگهانی هم ممکن است داشته باشد.

درمان کودکان بیش فعال (ADHD) با نوروفیدبک

امروزه بیش از هر زمان دیگری، برای درمان کودکان بیش فعال و کم توجه (ADHD) از نوروفیدبك استفاده می شود. نورو فیدبک یک روش درمانی است که از طریق فناوری کامپیوتر و با فرایند یادگیری، خودتنظیمی را به مغز آموزش می‌دهد .

ادامه مطلب...

شیوع بیش فعالی و نقص توجه

در ارتباط با میزان شیوع اختلال بیش فعالی و نقص توجه آمار یکسان نمی باشد که این تفاوت ها عموما ناشی از تفاوت در ابزارها، نوع جمعیت مورد مطالعه است. به طور کلی پژوهش های زیادی اظهار داشته اند که بیش فعالی و نقص توجه حدود ۵ درصد از کودکان و نوجوانان را متاثر می سازد. برای مطرح کردن تشخیص آن لازم است برخی از نشانه‌های اختلال ADHD   قبل از سن هفت‌سالگی ظاهر شوند (هرچند بسیاری از موارد آن، سال‌ها پس از بـروز نشانه‌ها تشخیص داده می‌شوند) و حدود ۳٪ تا ۵٪ کودکان قبل از هفت‌سالگی به آن مبتلا می‌شوند. این عارضه بیشتر در دوران ابتدایی مدرسه برای کودکان و در هنگام بلوغ رخ می‌دهد همچنین گفته می شود در هر کلاس درس حداقل یک دانش آموز دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه وجود دارد.

براساس مطالعات مختلفی که انجام شده است، پسران دو تا ده برابر بیشتر از دختران به اختلال نقص توجه بیش فعالی مبتلا می شود. این تفاوت ها ممکن است بر اساس این باور باشند که پسران بیشتر از دختران رفتارهای ضد اجتماعی و خشن از خود بروز می دهند. در دخترانی که مبتلا به اختلال ADHD  هستند؛ خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و اختلال دو قطبی در مقایسه با پسران بیشتر است همچنین در دختران میزان کمتری از اختلالات بیرونی و مخالفت پرخاشجويانه دیده می شود، دخترانی که دچار بیش فعالی و نقص توجه هستند، نسبت به دختران طبیعی، نمرات پایین تری در مهارت های خواندن، هوش و ریاضیات دارند. آن ها در این مورد مشابه پسران هستند.

کلینیک بیش فعالی توانش با دارا بودن کادر  متخصص  علوم و اعصاب و روان شناس روانشناختی، روانشناس کودک، گفتار درمان و کاردرمان ذهنی و جسمی و نوروتراپیست به صورت تخصصی ارزیابی، تشخیص و درمان کودکان  مبتلا به اختلال ADHD را عهده دار است بنابراین  با مراجعه به موقع  به مرکز بیش فعالی می توان از این اختلال پیشگیری نمود.

 

درمان اختلال بیش فعالی  ADHD

درمان بیش فعالی ADHD از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. اما عموما ا جهت درمان ز یک روش  ترکیبی  استفاده می شود زیرا درمان ADHD   با یک روش به نتیجه نمی رسد  یک درمان موفق در بیش فعالی  ADHD شامل درمان  دارویی و غیر دارویی  از جمله توانبخشی شناختی ، درمان های یکپارچگی حسی ، استفاده از تکنیک  نوروفیدبک و درمان های شناختی و رفتاری می باشد.

در درمان ADHD با  شیوه دارویی عموما  از داروها و محرک هایی مانند ریتالین و آمفتامین ها و... استفاده می شود این داروها برای اختلال کم توجهی بیش فعالی ADHD  حداقل در کوتاه مدت ممکن است به کودک برای تمرکز و آرام گرفتن  کمک کنند . اما بهترین گزینه برای کودک و قطعا تنها راه درمان نیستند زیرا شواهد کمی مبنی بر اینکه روش های دارویی موفقیت مدرسه، روابط و یا مسائل رفتاری را در طول مدت طولانی بهبود بخشند  وجود دارد  و دارو مشکل یا علایم اختلال کم توجهی بیش فعالی را به طور کامل حذف نمی کند. بنابراین دارودرمانی در ADHD   یک وسیله  است و درمان قطعی  نیست

شیوه بدون دارویی ( تمامی شیوه ها ی زیر در کلینیک بیش فعالی توانش انجام می شود )

درمان اختلال بیش فعالی   ADHD  بدون دارو یکی از روش های درمان با اثرگذاری طولانی مدت تر نسبت به شیوه های درمان دارویی هستند.

درمان هایی که با تغییر در الگوی امواج مغزی باعث بهبود توجه و تمرکز در کودکان بیش فعال   ADHD می شود مانند نوروفیدبک ، نوروفیدبک ارتقا عملکرد ( Peak performance neurofeedback ) و یا تحریک جداره جمجمه ( tDCS ). استفاده از نوروفیدبک و TDCS   در بهبود علائم کودکان بیش‌فعالADHD  موثر است و امروزه بیش از هر زمان دیگری، برای درمان کودکان بیش فعال ADHD  و کم توجه ADD  از نوروفیدبک  استفاده می شود. بیش از ۷۵ درصد کودکان مبتلا به بیش فعالی و کم توجهی به وسیله نورو فیدبک بهبودی می یابنددر نورو فیدبک به مغز آموزش خود تنظیمی داده می شود ، لذا هیچ گونه عوارض و خطری به دنبال ندارد. مانند هر درمانی کامل کردن دوره درمان با نوروفیدبک بسیار مهم است و ناقص گذاشتن درمان سبب عود علائم می گردد.

درمانگران ما در کلینیک تخصصی بیش فعالی توانش با استفاده از  نوروفیدبک به کودکان ADHD   کمک می کنند تا به تنظیم  مغزخود پرداخته و نقائص عملکرد خود را برطرف کند.

 ماساژ درمانی در ADHD  : اجرای روتین ماساژ بعنوان  روش مراقبتی غیر دارویی در بخش های مختلف درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.  شواهد نشان می دهد کودکان بیش فعال  ADHD  و تحریک پذیری که ماساژ را تجربه می کنند آرام تر می شوند، کیفیت خواب آنها بهبود می یابد در نتیجه توجه و تمرکز آنها در انجام فعالیت ها افزایش می یابد. این درمان متفاوت برای کودکان بیش فعال در فضایی کاملا آرام در کلینیک تخصصی بیش فعالی توانش توسط متخصصان مجرب صورت می گیرد.

 

 رفتاردرمانی عادت‌های رفتاری برای کودکان بیش‌فعال ایجاد کنند و کار درمانگر از طریق بازی‌های تمرکزی کمک می‌کند که تمرکز این کودکان تقویت شود. با تقویت تدریجی تمرکز خون‌رسانی به مناطقی از مغز که در آن‌ها به خوبی صورت نمی‌گرفت، بهبود پیدا می‌کند.کلینیک تخصصی بیش فعالی با درمانگران رفتاری – شناختی می تواند در بهبود اختلال ADHD  به کودکان بیش فعال نقش مهمی داشته باشد   در واقع درمان بیش فعالی  ADHD  و تمرینات اتاق تاریک درمان هایی که با در گیر نمودن ذهن در حرکت و مجاب نمودن ذهن در تمرکز بر حرکت باعث بهبود سطح توجه در کودکان بیش فعال  | ADHD می شود مانند تمرینات PM که مخفف Perceptual Motor  می باشد و یا تمرینات یکپارچگی حسی S.I که مخفف Sensory Integration می باشد. کلینیک   ببیش فعالی توانش  خدمات فوق را به  صورت حرفه ای برای کودکان ADHD  تا زمان حصول نتیجه  انجام می دهد.

درمان های گروهی و آموزش بر کودک بیش فعال  ADHD جهت کنترل سطح توجه و تکانه های خود . در مجموع می توان گفت در درمان بیش فعالیADHD  درمان  باید به صورت ترکیبی و کاربرد چند روش درمانی مختلف باشد  زیرا صرفا یک روش درمانی پاسخگو نمی باشد .

 

 

علائم و رفتارهای کودکان ADHD

علائم و رفتارهای کودکان ADHD

علائم ADHD در کودکان مشابه نیست زیرا این اختلال به سه نوع تقسیم می‌شود که هر دسته الگوهای رفتاری متفاوتی دارند:

نوع کم تمرکز، نوع بیشفعال / تکانشگر و نوع مرکب

ادامه مطلب...

بیش فعالی(ADHD ) در کودکان

در هر جامعه سلامت كودكان و نوجوانان اهميت ویژه‌ای دارد و توجه به بهداشت رواني آن‌ها، كمك می‌کند تا ازنظر رواني و جسمي سالم بوده، نقش اجتماعي خود را بهتر ايفا كنند. بخش درمان بیش فعالی کلینیک توانش با دارا بودن متخصصان درمان کودکان بیش فعال سالها تجربه در زمینه راه های درمان بیش فعالی اندوخته است.

ادامه مطلب...

طراحی دکوراسیون مرکز توانبخشی کودکان

از گذشته نگه داشتن کودکان در مطب پزشکان و مراکز توانبخشی کاری دشوار و نیازمند صرف انرژی بسیاری بود. چرا که از میان تمامی مطب های موجود، تنها بخشی از آنان به کودکان اختصاص داشت، باقی مطب ها برای بیماران بزرگسال و کودک مشترک استفاده می شد.

ادامه مطلب...

اهمیت و ضرورت علم گفتار درمانی

یکی از ضروری ترین نیازهای زندگی روزمره انسان، " ارتباط " داشتن با دیگران و انتقال خواسته ها، علایق، مشکلات و درونگریهای خود به آنهاست.

ادامه مطلب...

مقالات دیگر...

  1. سایر ضوابط مورد نیاز مرکز گفتار درمانی
  2. فضای فیزیکی و تجهیزات برای یک مرکز گفتار درمانی
  3. شرح وظایف و حدود اختیارات کلینیک گفتاردرمانی
  4. ضوابط تأسیس مرکز گفتار درمانی
  5. گفتار درمانی را نیمه کاره راه نکنید
  6. آيا بيماری خاصی وجود دارد که به واسطه ابتلا به آنها کودک دچار تاخير گفتاری شود؟
  7. قابل‌فهم نبودن کلماتی که کودک می گويد به گفتاردرمانی نياز ندارد؟
  8. کدام کودکان به گفتاردرمانی نياز دارند؟
  9. آیا نوروفیدبک محدودیت و عوارضی نیز دارد؟
  10. درمان عدم تمرکز در کودک با نوروفیدبک
  11. تمرکز حواس هنگام مطالعه و روشها تقویت
  12. چنند روش افزايش تمرکز در درس خواندن
  13. چند علت عدم تمرکز در درس خواندن
  14. راه های درمان عدم تمرکز در درس خواندن و ایجاد انگیزه
  15. چهار روش آسان برای درمان عدم تمرکز در درس خواندن
  16. چند نکته در درمان عدم تمرکز در کودکان
  17. علایم اولیه راه رفتن کودک
  18. بیماری پای چماقی یا پای چنبری
  19. مشکلات شایع پا در کودکان که باعث عدم توانیی در راه رفتن می شود
  20. نکاتی درباره استفاده از روروئک برای راه رفتن کودک
  21. نحوه راه رفتن و استاندارد آن در کودک
  22. کج گذاشتن پا در کودکان
  23. علت های تاخیر در راه رفتن کودک
  24. آیا پاهای پرانتزی نیاز به کاردرمانی برای راه رفتن کودک دارد؟
  25. چند نکته گفتار درمانی برای پدر و مادر ها
  26. نقش تقلید صدا در گفتار درمانی
  27. درمان عدم تمرکز در درس خواندن با نوروفیدبک
  28. درمان اختلالات اضطرابی با نوروفیدبک
  29. درمان اختلالات یادگیری با نوروفیدبک
  30. درمان اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه با نوروفیدبک
  31. درمان ميگرن و سردردهای تنشی با نوروفیدبک
  32. چرا به نوروفیدبک دوپینگ اخلاقی می گویند؟
  33. آیا مغز موج دارد ؟
  34. کدام اختلالات روانی با نوروفیدبک قابل درمان است؟
  35. عدم تمرکز دردرس خواندن چه رابطه ای به هوش دارد؟
  36. کاردرمانی یکپارچه سازی حسی در کودکان مبتلا به اختلالات نافذ رشد
  37. DCD ( اختلال هماهنگی رشدی ) چیست؟
  38. لکنت زبان در کودکان
  39. "در مورد امواج مغزی خود بیشتر بدانیم "
  40. تاثیرات موسیقی درمانی در مهارت های کودکان
  41. بهبود عملکرد سیستم بینایی
  42. توانمند سازی عصبی "نوروپلاستی سیتی و رابطه آن با هوش"
  43. نقش موسیقی درمانی در علوم اعصاب
  44. نوروفیدبک چیست؟
  45. توانبخشی شناختی یا CRT چیست؟
  46. موسیقی و ADHD
  47. موسیقی و عملکرد مغز
  48. موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم
  49. تاثیر بهبودمهارت های ادراک بینایی بر فعالیتهای روزمره ی زندگی
  50. آیا می دانید نوروفیدبک چگونه عمل می کند؟
  51. PRT چیست؟
  52. ماساژ درمانی
  53. AVS
  54. TDCS و خلاقیت
  55. علوم اعصاب شناختي
  56. آیا کودک من با استعداد است؟
  57. چرا کودکان به مشاوره تحصیلی نیاز دارند؟
  58. چه کسانی نیاز به گفتاردرمانی دارند؟
  59. توانبخشی شناختی CRT
  60. تفاوت بین این دو مغز چیست؟